Nabertherm n100 pluggas ventil
Hej, Har köpt loss en nabertherm n100h från tidigt 80-tal som jag börjat kicka igång. Elektroniken verkar utbytt (Hermes/C8) och ugnen går igång. Har stora förhoppningar! Men den utgående ventilationen är igenpluggad med en keramisk plugg. Den går inte att rubba. Detta måste väl ändå vara fel?! Det finns ingen annan utgående ventil och all dokumentation jag hittar talar om en bypass stos för att föra bort ångor och värme. När jag googlar hittar jag liknande pluggar för "peepholes" men detta är ju inget hål för att kika in i ugnen (den sitter på luckan, ett hål med blått glas) utan för ventilation.
Rubriken blev inget vidare! Pluggas=pluggad
#0: >> Detta måste väl ändå vara fel? >>
Javisst är det fel. Här skall det inte sitta någon plugg. Det lilla hålet däruppe skall alltid vara öppet, medan man reglerar "korsdraget" med spjället i botten. Ugnen skall bara ha dessa två öppningar.
Att där sitter en plugg nu kan bero på att någon, i desperation, försökt pressa ugnen de sista graderna, med utslitna element…….
Som du nämner finns också ett hål på dörren, som är täckt av ett mörkt glas, och här skall det alltid vara stängt. Om man vill ha ett "peep-hole" för att t.ex. titta på käglor genom, kan man ta bort glaset (som kan vara svårt att se genom) och sätta dit en löstagbar tegelplugg i stället. Men, som sagt, här skall det vara stängt.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack Bosse! Bra svar som alltid (nyligen medlem men jag har spanat runt här i ett halvår!). Faktum är att det faktiskt är helt nya element i ugnen, men aldrig körd därefter på grund av el-fel (som nu är åtgärdat. Kanske är du inne på rätt anledning! Kan du säga något generellt om under vilka förhållanden man öppnar och stänger draget? Är det öppet i början av ett program för att komma upp i temperaturen eller stängt i början för att smyga och sedan öppet för att snabbare pumpa upp de sista graderna?
Egentligen är keramik inte mitt område i hushållet men jag gräver gärna ner mig i det maskinella :-) Har ingen manual för denna nabertherm n100h (1983), men instruktion för kontrollenheten har vi fått tag i.
Generellt:
Låt bottenspjället vara "helöppet" under skröjbränningens första långsamma del, och stäng helt när det övergår till "full fart" (kurvans branta del mellan T1 och T2).
Om du inte har möjlighet att passa ugnen just då, kan du "fuska" litet, genom att sätta spjället på ca "1/3 eller 1/4-öppet", och låta det stå så hela bränningen. Obs! även detta gäller skröjbränning.
Vid glasyrbränning kan du ha spjället öppet "en liten stund", upp till ett par hundra grader, och därefter stänga det och låta det stå helstängt resten av bränningen.
Detta är inga exakta vetenskaper…..🙂….men tänk ungefär så här…..
Öppna inte spjället under avkylning om ugnen innehåller större eller tjockare föremål. Innehåller ugnen bara "smågods", kan det dock gå bra…. (men skyll inte på mig om något spricker..😛.)
En åttiotals N100H är en jättebra ugn, som tillverkas fortfarande…..kolla vad en sådan kostar idag….😮 Var rädd om den…! 🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack återigen! Ja, den ser helt klart välgjord ut och inget jättemysterium att förstå och serva!