Sälja keramik på nätet
Hej! Jag funderar på att starta upp en webshop men jag har problem med betalningsalternativ då nästan alla kräver att man har ett regestrerat företag. Jag drejar och tillverkar keramik som en hobby efter skolan så det är inget jag gör på heltid. Jag undrar hur ni gör när ni säljer på nätet? Vart säljer ni? Har ni egen webshop eller säljer ni på tradera, tictail eller liknande? Har ni registrerat företag eller har ni det som hobbyföretag? Om ni har registrerat företag hur mycket betalar ni då i skatt?
Det vore verkligen bra om någon kan hjälpa mig för jag vill så gärna starta en websop!
Som registrerat företag betalar man ju först oftast 25 % moms på det sålda, men man drar ju också av momspengar på det material man själv köper in till sitt företag. Sedan betalar man ca 40 % skatt och sociala avgifter på vinsten.
Man brukar betala en preliminärskatt varje månad som är beräknad på vad man tror att man skall få för vinst under året. Om man tjänat mer än beräknat får man betala restskatt, annars får man förstås tillbaka pengar om man betalat in för mycket skatt.
Skall man inte betala 30% i arbetsgivaravgift och sedan inkomstskatt på restbelopp?