keramikugn, problem med nedersta elementen
Hej! Jag har en Skutt keramikugn, ca 10 år gammal, den största modellen av den toppmatade modellen (tror 270 l?) Det sitter 6 element i den och för ett par månader sedan slutade de två nedersta att fungera. De är inte så gamla och ser fina ut, men bytte ut det ena mot ett nytt och testade om det brann, men det gjorde det inte. Då fick jag tips om att det borde vara reläerna, fick fatt på nya och bytte allihop, 4 st, men det var visst inte det heller! Jag har mätt på elementerna och det är ström igenom alla. Fortfarande vill inte de två nedersta bränna och jag vet verkligen inte var felet kan ligga. Allt är kopplat som det ska och det har inte gått någon propp eller huvudsäkring i huset. Är det någon som har tips om var felet kan ligga?! Börjar kännas lite jobbigt att den inte funkar som den ska, och det blir också dyrt att byta ut allt möjligt när det nu inte är det som är felet. Det går att köra en skröj och faktiskt också en 1235 bränning men det går långsamt och det blir ju inte bränt längst ner. Har provat, men fick sätta på den igen efter att den stod och pep. Vet inte om det sliter extra på de andra elementen att göra så tills jag har hittat problemet. Men jag måste ju kunna bränna såhär inför julen. Har också några kursister som gärna vill få sina saker brända…. Vore enormt tacksam för tips!
Först och främst: De där långsamma 1235-gradersbränningarna sliter väldigt mycket på alla element…..m.a.o. inte alls rekommendabelt….
Men, din beskrivning att du har ström i de nedre elementen, och att de ändå inte inte värmer, låter litet motsägelsefullt…! Kan det möjligen vara så att de blivit inkopplade på fel sätt….?
Tångamperemetern är din vän: Om man med en tångamperemeter mäter de tre ingående faserna (medan ugnen är igång förstås), borde man få tre ganska likartade amperevärden, om allt fungerar som det skall. Om en av faserna däremot avviker påtagligt i amperetal, är troligen de nya elementen fel inkopplade. Eller, om en av faserna visar noll, får man undersöka var avbrottet finns…. Detta är 5 minuters jobb för en elektriker, och sedan vet man hur man skall gå vidare….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ok tack Bosse för svar! Får kolla upp det och hoppas det och hoppas problemet är löst snart.