Prissättning igen-- hjälp!
Jag vet att det inte finns klara, entydiga svar på frågan… men..
Vad tycker du är ett skäligt pris för stengods skulpturer, handbyggda, "en-gångs-företeelser" ( läs unika..)
Jag har fått en hel del förfrågningar om jag kan tänka mig att sälja..
Hur prissätta.. ( det jobbiga är ju att det är ens bekanta och nära vänner som får vara pris-provkaniner..
Vore glad för tankar och ideér.
/ Mika

Tummen, dina mussefigurer och annat som du visar på din sida är ju superfina och de du satt ut höjden på verkar ju vara riktigt stora också. De blir inte billiga för den som ska köpa. Hur stora är de som du funderar över pris för?

Det är alltid svårt att ta betalt av vänner och familj! Fina skulpturer!

Eftersom jag själv inte skulpterar så mycket kanske jag inte är bästa människan att råda men självklart kan du klämma i med ett par tusen!!! Jag menar, hur många timmar kan det ta att göra dina skulpturer? Det verkar vara rejäla pjäser, det är inget man spottar fram så där i en hast. Kanske 1500? Är det för lite, ni andra som har koll? 2500? Det blev du mycket klokare av va:D
Håller helt med Petra. Dom är ju mycket bra gjorda och du har ett känslouttyck som berör!
Jag skulle ta mellan 3 och 4000:-
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag skulpterar nästan aldrig, så jag gör nog bäst i att hålla mig utanför prisdiskussionen.
Men jag tyckte jag kunde tillåta mig att komentera skulpturerna i alla fall:Jag tycker dom är välgjorda, härliga, fantasifulla, med massor av humor i !!!
Håller med om att de är roliga och ett förslag är att sälja dom i en lyxig affär bredvid en golfbana?

Oj!
Tack alla för era kommentarer och tankar..!
De flesta är ett-paket-stora, sisådär 10-12 kgs påse.
Tisamässigt går det åt ungefär lika mycket till planering som tillverkning, jag vill ju ha nån idé bakom..
Jag får ta mej en funderare om priset.
Tack alla!
Mika
Oj, ja då tycker jag 3 - 4000 är rätt nivå.

Så stora allesammans, vad kul! Sälj inte för under 2500:-, gärna 3-4000 som abbi säger.
Om de är så stora tycker jag absolut att de ska ligga i den övre regionen av de föreslagna priserna. Ibland kan ju ett högre pris göra att kunden känner sej nöjdare. Är priset för lågt kanske kunden känner att….jasså, var den inte värd mer.
Hörde talas om en keramiker som var trött på att konsthantverket värdesattes så lite jämfört med konst. Hon tog helt sonika ett gäng nydrejade muggar och "tappade" ner i en hög på golvet, brände högen och helt plötsligt blev det ett konstverk som hon fick ordentligt mycket betalt för.

Ja, man borde väl kanske tänka så här:
-Till vilket pris är jag villig att sälja grejen utan att sen ångra det.
- Hur mycket kan kunden tänkas betala.
Säljer man för billigt kanske det blir just så att det inte uppskattas på rätt sätt…
- Lägger man för dyra priser, sitter man med alla skulpturer kvar ( vilket ju inte heller är så dumt..?).
Eftersom jag inte är en legitimerad konstnär ( som Tilly =0) ),
har jag inte haft utställningar på "riktigt".
Det är långa väntetider till gallerier och dyl. här hemma.
Ni har alla bidragit med väldigt nyttig och trevlig information! Jag har tänkt mej nåt i de prisklasser som dykt upp i denna diskussion.
Tack alla!
Mika