Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2750 ggr
drake3
0

lyktor i porslinslera

Jag har sett underbara lyktor i Porslinslera. Vad jag förstått är att man drejar en liten skål. Sedan penslar man på acryl-lack/shellack på de ytor man vill behålla och sedan svampar man över motivet.
GeneradJag undrar om någon kan berätta mer om denna teknik.
Behöver man pensla på lack flera gånger?
Hur länge i mellan svampningarna måst man vänta?
Kan lacken vara kvar i bränningen?
Vilken Porslinslera passar bäst till denna teknik?

Bregotta
0

Jag har gjort sånt. du behöver inte pensla på lack mer än en gång om du gör det ordentligt täckande på de partier du vill ha kvar tjockleken på godset på, vänta tills det torkat ordenligt sen kan du börja svampa. Det handlar ju om att torka bort lera så att godset blir tunnare på de ställen lacken inte finns. Du behöver inte vänta mellan svampningarna om du inte öser på vatten och det skall du inte göra. Lacken skall vara kvar i bränningen. Jag har använt vanlig Porslinslera som jag köpt på Cebex, kommer inte ihåg vad den heter, svart paket, kan kolla om du vill. Lycka till, blir jättesnyggt och lite annorlunda.

poja
0

Har aldrig hört talas om denna teknik. Kan tänka att det blir snyggt. Tänk vad mkt nytt man har lärt sig här på forumet.

lotta2
0

Finns en annan variant också isf att svampa på ytan, man kan sätta på shellack och sedan hänga skålen över en pelare och spruta med en vattenspruta så rinner leran bort om man inte vill torka emd en svamp. Kräver nog lite tester för att få till sprutandet rätt, men jag såg någon som praktiserade denna metod i en tidning för ett tag sedan,( men i vilken tidning, eller vem som gjorde det minns jag ej.) Resultaten var iaf väldigt snygga!!

drake3
0

Kul att du gjort dessa lyktor Bregotta.
Är det någon speciell tjocklek man bör eftersträva på godset?
Hur ser tempkurvan ut när man skröjar detta gods?
Ska lyktan lackas i tex matt transparent eller har man den i skröj.
Är det stor % som går sönder vid tillverkning/bränning?
Jag har en ugn på 250l, så jag vill gärna göra några stycken även första gången jag provar. Man är ju lite snål men det kostar för mycket att bara testa en eller två.Flört

LarsT
0

Lite vidareutveckling av tekniken:

http://www.studiopottery.co.uk/db/images.php?section=&id=283&iid=1354&path=../images/stories//lane_p

Les Blakebrough:

http://www.clayworksaustralia.com/gallery.htm

Porslinet måste inte glaseras men däremot brännas upp till sintring oftast 1250 eller mer. Hur tunt godset måste vara beror på hur transparent den sorts porslin du använder blir. Från ca 4 mm och neråt generellt. Det är ju dyrt med porslin men för att det ska bli riktigt transparent använder man bara ung. hälften eller mindre mängd för motsvarande storlek av en vanlig lera. Det är också lättare att dreja riktigt tunt i en bra Porslinslera jmfrt stengods. Den avsvampade leran spar man förstås, kvar på skålen eller lyktan blir hälften av hälften.

LeWE
0

Kan man göra samma sak med stengodslera?

Bregotta
0

Ha, ha, precis så ser de saker jag har gjort ut, Lars! Flört Nej, skämt åsido så bränner jag oxå högt, högre än 1250. F ö inga större skillnader i bränning än annars. Glasera om man vill men väldigt fint att låta bli tycker jag.

LarsT
0

#6 självklart, men jag inser inte riktigt vitsen då man går miste om transparensen ? Ett alternativ är att istället lägga på engobe av samma lera och använda en glasyr som tecknar ut ojämnheter bra. Det blir lite grann av ton-i-ton effekten i varje fall.

#7 Jo, jag trodde nog det..men grejerna på länkarna ser lite slarviga ut, eller hur ? Grabbarna får träna lite till så de får upp precisionen bättre….