Annons:
Etiketterglasyrerengober
Läst 1230 ggr
Howland
3/7/19, 10:41 AM

Glasyrer och engober

Jag har nyligen beställt en toppmatad ugn från Uterm.Jag använder stengodslers från cebex.Nu undrar jag om jag kan få rekomendationer ang vilka glasyrer och engober ska jag börja med som nybörjare, aldrig brännt själv tidigare.Tänker att man fokuserar på ett par glasyrer till man lär dig.Tacksam för tips. Monica

  • Redigerat 9/24/20, 11:20 PM av Ulla
Annons:
ler
3/11/19, 6:47 PM
#1

Det beror ju på vad du vill ha för resultat! Men du kan ju börja med en transparent med brett brännintervall, det har dom på decopotterycolor, dom har en som kan brännas på lergodstemperatur och upp till minst 1260 grader. Engober kanske du skulle prova att göra själv, inte så svårt.

M
1/31/23, 4:43 PM
#2

#1: Hej. JAg tycker att det kan vara svårt att få färgsäkra " engober. t ex hur får man till en ordentligt svart engobe? Måste man köpa pigment eller kan man använda oxider? Vilka oxider kan man använda till engober?

Bo§e
2/1/23, 2:32 PM
#3

Svart engobe

Att göra en svart engobe av en vit engobelera är inte så lyckat, eftersom som "vandringen" från vit till svart är så lång.

Bättre i så fall att utgå från en röd baslera, och tillsätta mer måttliga mängder pigment.

Eller, ännu bättre: Använda en svart lera som engobelera, utan några tillsatser alls…

////////////////////////////////////////

Men, riktigt sotsvart kan vara svårt att åstadkomma via engober.
Glasyren ovanpå engoben vill gärna "äta" en del av "svartheten".
Om kraven på "svarthet" är höga, är det då bättre att bereda en underglasyrfärg (ug-färg), baserad på svart färgkropp.
Dyrare…?…ja, men svartare…

////////////////////////////////////////

Allmänt:

Man kan använda alla "vanliga" oxider och färgkroppar till infärgning av engobe,
Man får dock komma ihåg att själva engobeleran också är en "färg" som kommer att påverka blandningen.
Därför blir engober ofta litet skirare och mer "pastelliga" än t.ex. underglasyrfärger, som är mer koncentrerade.

Glasyren som läggs på engoben påverkar också färgen en hel del, både genom samflussning mellan engobeyta och glasyr, men även genom den djupverkan som uppstår.

Upp till toppen
Annons: