Keramik iFokus

Keramik

Etikett: keramikugnar
Läst 2724 ggr
LouiseJ
0

Scandia ovnen - köpa ugn

Hej! Jag ska köpa min första keramikugn och har möjlighet att köpa en dansk toppmatad ugn från scandia ovnen från 1995, 100 liter, 1300 C, 400 volt, 16 ampere, 7 kW. Är det någon som har erfarenhet av detta märke och/eller ugn? Tips och råd mottages tacksamt! Mvh Louise

Bo§e
1

I grund och botten en "hederlig" och bra ugn.  Men det finns några saker en ny ägare måste veta:

Blir ganska varm på utsidan pga "inte så tjocka" väggar.   7 kW-versionen är aningen slö när det gäller stengods,  men det finns en 8,5 kW elementsats tillgänglig, som löser det problemet.   Om ugnen är en 7-kilowattare är det rekommendabelt att uppgradera till 8,5 kW när det blir dags för elementbyte. 

Men tänk om det redan är gjort…?   När man köper en beg. Scandia T3-100 måste man veta om förra ägaren har uppgraderat ugnen till 8,5 kW, eller inte….!….hur skall man annars kunna beställa rätt element när det blir dags….???   (Typskylten är ju inte till någon hjälp om ägaren uppgraderat på eget bevåg…)

Men jag vidhåller att Scandia T3-100 är en okomplicerad och robust ugn av god kvalitet…..bara man ser till att ha koll på ovanstående…..

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

LouiseJ
0

Tack snälla för att du delar med sig av din kunskap! Ska höra med säljaren angående kW!

LouiseJ
0

Vet du (eller någon annan här) ungefär vad det kostar att Byta element ?