Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1093 ggr
MayaLisan
0

Glasyrer inuti bruksföremål

Kan jag ha vilken , blyfri, icke krackelerande glasyr på insidan t.ex. muggar, skålar och fat ?

MayaLisan
0

Sorry… vilken som helst, skulle det förstås stå.

MayaLisan
0

Efter att ha fått svar i annat forum , så har jag nu mailat till Seemann , där jag köpt dem och ställt frågan till dem 😃

maxkeramik
0

Du får gärna dela med dig här i forumet vad du kommer fram till. Vill också veta!

Vänligen,

Max Dahlstrand
www.m9x.se

MayaLisan
0

Jo, jag fick till svar att det kan de inte lova, även om det är blyfritt. 

Ska man vara helt säker så behöver man skicka in ett prov.  Har förstått att detta är något av en het potatis och många tycker olika. då jag ställde frågan i en lergrupp på FB fick jag ett mycket bestämt svar att Cebex ska ha låtit testa alla sina glasyrer och även vara den enda leverantören i norden som ska ha garanterat livsmedelsäkra glasyrer.  Hon skickade även ett dokument från Cebex där jag inte riktigt kan tyda samma säkerhet som hon menade. Därmed inte sagt att det var lögn, men jag tycker snarare att det var en tolkning av det som stod, än att det stod i klartext.

Man får väl välja att se något som tillräckligt säkert och upplysa om att det är blyfritt, då så är fallet och nöja sig med det. Eller , skicka in prov.

Bo§e
4

Nej, att någon leverantör (och jag menar vilken leverantör som helst…) skulle kunna lova att endast sälja "garanterat livsmedelssäkra glasyrer", låter som en skröna, eller åtminstone grundat på missförstånd eller misstolkning….   Det vore en både fysisk och formell omöjlighet.

Seriösa leverantörer kan se till att du inte får något material som innehåller toxiska ämnen eller toxiska ämnen över uppsattta gränsvärden.  Inte ens leverantörerna får idag handla med "dödskallemärkta" material.   Kemikalieinspektionen är tillsynsmyndighet för att detta efterlevs.

"Livsmedelssäkerhet" är något helt annat.  Ett ord som jag ogillar, och som inger falska förhoppningar om det används på fel sätt.    En glasyr som INTE är "livsmedelssäker" kan t.ex. vara  känslig för starka baser (maskindisk), men tålig mot syror (sura livsmedel).   Den kan också vara mycket maskindisksäker, men tål i gengäld inte sura livsmedel och blir missfärgad osv….  Detta har inget med toxicitet att göra, men en glasyr vars yta lätt löser sig i tuffa miljöer kan frigöra hälsovådliga pigment, om den är infärgad.   Och bli….ful…!

Och, många glasyrer är främst  framtagna för att vara "spektakulära", med spännande ytor och effekter, starka färger osv, och inte för att kunna hanteras i ett hushåll under lång tid.        Medan andra glasyrer, med en blank  sluten yta, och kanske inte så färgstarka och  "flashiga",  är utmärkta till tuff hushållsanvändning…

Alla glasyrer är helt enkelt inte lämpade för "allt", samtidigt…   Här finns glasyrer som passar för starka uttryck och för att "ha skoj" med,  medan andra lämpar sig för det mer praktiska….

Och man måste testa själv, eftersom det inte går att ge generella "direktiv", då alla material utsätts för varierande bhandling och kan kombineras på ett oändligt sätt…

Men (litet generaliserande), matta, färgstarka glasyrer får man kanske se upp litet med, när det gäller hushållsanvändning….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

MayaLisan
0

Tack för uttömmande och bra svar! Får jag citera dig?

MayaLisan
0
Bo§e
1

Helt ok…!

"Don't Panic" (Douglas Adams)

MayaLisan
0

Tack!