Tilluftsspjället?
Hej! Har en fråga om tilluften under bränning. Är nybörjare när det gäller att bränna keramik och har nu kört min nya Nabertherm 80l ca 5-6 gånger. Nu missade jag att öppna spjället från början upp till ca 500 grader som jag har förstått att man ska göra för att sedan stänga det under näst fas. Lite nervös vad som kan gå fel? Tacksam om någon kan förklara vad det har för funktion.
Eftersom toppmatade Nabertherm-ugnar har en övre ventilation som alltid är öppen, sker inga större "katastrofer" om man skulle glömma att öppna tilluftsspjället i början av bränningen, men.…..
Skröjbränning: Från godset kommer att avgå både vattenånga, förbrända organiska ämnen och en del annat, som vi vill bli av med. Därför är det lämpligt att ha tilluftsspjället öppet under bränningens tidiga del. Vissa leror (t.ex. fylelera) kräver mer ventilation än andra, och här är det lämpligt att ventilera genom hela skröjbränningen. Men, med vita och andra "rena" leror kan du ha spjället stängt under den senare delen av bränningen för att snabba på temperaturstegringen en aning…
Glasyrbränning (stengods): Här är det också bra att ha spjället öppet i början, åtminstone några timmar, så att vattenångan från glasyren hittar ut. Men här kan det vara klokt att inte stänga spjället helt under resten av bränningen, särskilt om du bränner matta glasyrer som normalt mår bra av en aning ventilation för att förhindra att gaserna som bildas under smältningen skall kondensera tillbaks på ytan och bilda blanka fält, och annat störande…. På en sådan här ugn blir halvöppet spjäll bra. Men, hur ser man utifrån ugnen vad som är "halvöppet"…?…..det gör man inte, så när ugnen är tom får du titta ner i ugnen medan du skjuter spjället, tills du ser att halva hålet är stängt. (se bild) Du gör då en märkning på det yttre spjällreglaget, så att du alltid hittar den inställningen utan att behöva titta i fortsättningen……
Det här är inga exakta vetenskaper….det gäller bara att hitta ett "förnuftigt sätt att tänka" kring detta…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tusen tack! Nu lärde jag mig massor🙏!
Hej!
Hur fungerar ventilationen i ugnar som inte har bottenspjäll?
Ugnar som saknar bottenspjäll brukar ha ett undre och ett övre ventilationshål, med pluggar. Och då får man tänka ungefär som beskrivits ovan.
Om man vill ha en ständig men begränsad ventilation, kan man rulla en bit keramisk filt kring en penna, som skissen visar, och stoppa i ventilationshålen. Pennan ger lagom stora öppningar för mindre ugnar, utan att stjäla alltför mycket energi…. Större ugnar: Linda fibern kring en litet tjockare pinne.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack för utförlig information!