Sten till arbetsbord
Hej
Finns det någon här som har kunskap eller tips om vilken typ av stenskiva som passar att användas i en keramikverkstad?
Jag är främst ute efter att ha en skiva (minst 50 ggr 50 cm) som slipar mina gipsplattor PLANA o jämna i underkant med så fin finnish på ytan som möjligt.
Bra även om den kan användas till att jämna till torkade bruksföremål i lera undertill alt även till att banka/knåda lera på.
Ringde precis till Benders men jag hade svårt att avgöra vilken stensort och vilken yta som jag skulle beställa. Råslipad, finslipad eller polerad var de alternativ som gavs.
Har försökt googla men tyvärr kommer jag inte åt det jag söker.
/Kristina
Köp en vanlig betongplatta det finns en del lämpliga storlekar. Har själv en och den funkar kanon till att banka och knåda mm på :)
Marmor är ett bra (och vackert) material till sådana här ändamål. Har man tur, kan man kanske få tag på en gammal butiksdisk eller liknande……
"Don't Panic" (Douglas Adams)
För att slipa gipsen på borde det gå bra med vad som helst, bara det är plant och så hårt att gipsen inte slipar skivan ojämn för lätt. En glasskiva borde fungera utmärkt.
Det går väldigt bra att planslipa gips mot en sättplatta (dvs en fräsch sättplatta). Sätt sättplatttan snett under en vattenkran så att vatten får rinna längs plattan, medan du drar gipsföremålet i cirklar över ytan, och trycker måttligt. Det "tar" väldigt bra på gipsen och blir absolut plant….
Bugar och tackar för alla goda tips!
Jag förstår inte den här tråden, måste vara något jag missat i mina 46 år med keramiken? Varför skulle man slipa gipsen? Är det inte lättare att gjuta den plan? Eller om den skall användas som knådbord så gjut den i en trälåda.
#6: Ja, det kan man förstås undra…..det är ju som du säger, att man sällan behöver planslipa gips, som ju förhoppningsvis gjutits plan från början. Men som alltid finns det undantag.
"Tricket" med att använda en sättplatta i kombination med rinnande vatten lärde jag av en modellör, som ibland behöver finjustera gipsmodeller, innan processen går vidare till moderform osv. Metoden är effektiv - när den behövs….
För övrigt vill jag än en gång slå ett slag för marmor som underlag när man hanterar lera. Den behöver inte vara polerad…..och den kommer automatiskt att få en behaglig halvmatt yta efter ett antal avtorkningar med lera som oundvikligt slipmedel……
😃
Ja i den bästa av världar behöver nog inte gips slipas ytterligare. Testade att gjuta gipsform i en silikonform ämnad för bak. Tänkte slippa arbetet med att bygga upp formar. I botten fanns det spår av gummi som jag inte upptäckte. (Hann gjuta 6 formar innan jag upptäckte det. Har filat bort det från silikonbottnarna nu.)
Formarna/plattorna i sin tur ska användas som underlag till mönster som jag ska rista i och som kräver helt plan finslipad yta.
Bosse, varför vatten? Är det för att få det mer finslipat?
Vattnet sköljer bort allt slipmjöl, kontinuerligt, så att det inte ligger kvar och "kanar omkring" på ytan och hindrar slipningen. Utan vattentillförsel skulle det inte fungera.
Det bör väl också nämnas att det är olämpligt att låta slipvattnet rinna ner i avloppet. Använd en balja i stället. (Balja och trädgårdsslang är en bra kombination)
Den här metoden gäller bara slipning av gips. Slipning av obränd lera är inte så lyckat, med tanke på vad vattnet gör med leran……😮
Gjut gipsen på glasplatta så kan det inte bli finare yta. Plexiglas funkar också kanter kan man lätt göra av den typ modellervax som man använder till modeller så som bildesignerna gör och andra. Det är en vit vax som är relativt hård vid 20 grader men blir mjuk vid värmen från handen. Finns nog fortvarande att köpa i Sverige.
Vi har byggt en avskiljare så jag hoppas det är ok att ta det i vasken.
Formerna är 30 cm i diametern.
Ska vi se om jag lyckas ladda upp bild.