Glasfiber i leran
Hej
Vad händer om man blandar i glasfiber i mitt stengods och sen bränner i min keramikugn?
Jag är ute efter att göra mitt porslin starkare. Kan det hända något farligt i ugnen?
Eftersom glastrådarna har lägre smältpunkt än lerans sintringstemperatur, kan man fråga sig om glaset har någon armerande verkan alls på godset, eftersom trådarna förmodligen försvinner…. (?)
Däremot kan glasfiberinblandning armera t.ex. kavlad lera m.m. och göra den tåligare och "annorlunda" att hantera medan man jobbar med den.
Men om armeringen finns kvar efter bränning är tveksamt pga den relativt låga smälttemperaturen. Kan tänka mig att lerans sintrande och flussande ämnen "äter upp" glaset, mer eller mindre.
Kan inte se att det skulle skada ugnen att testa…..glaset "försvinner" nog bara, delvis i form av glasyrångor bland de övriga gaserna….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2020-10-06 09:27 av Bo§e
Hhmm ok. Vad har glasfiber för smältpunkt? Det går inte att matcha med lerans sintringstemperatur?
Om man blandar fin krossat glas i leran? Tänker att tunna porslins koppar blir hållbarare med glas i porslinet?
Nu kraxar olyckskorpen igen…😊
Eftersom porslin mer eller mindre ÄR glas, tror jag inte att styrkan skulle öka genom att tillsätta ett annat glas…..snarare tvärtom, eftersom massan då blir mindre homogen…och vad händer med krympning och andra egenskaper…?
Glasfibers smältpunkt: Vet inte exakt, men jag gissar att den "slutar att vara glasfiber" någonstans mellan 900-1100°C, för att sedan "slukas" mer eller mindre, av lerans egna glasbildande ämnen när porslinet sintrar….
Nån som kan ge en exaktare siffra…?
- Redigerat 2020-10-06 10:00 av Bo§e
Finns det några risker med att experimentera men att blanda krossat glas, fritter m.m. tillsammans med lera och sen bränna i keramikugnen. Kan något explodera?
Inget kommer att explodera eller förstöra något…..men skydda sättplattan under föremålet , OM det skulle rinna eller kladda….
Bara att testa…! 🙂
Berätta gärna om hur det går…
- Redigerat 2020-10-06 10:04 av Bo§e
#3: Ah ok, det låter rimligt.
Jag läste nämligen om någon keramiker som gjorde extrem tunn keramik där hon blandade porslin med glasfiber sen saltbränning.
#5: Tack, jag ska testa 😊
#6: Ja, det är en känd teknik. Genom glasfiberinblandning kan man åstadkomma väldigt tunt porslin eller annan lera som ändå håller att hantera och bygga med……men i bränningen försvinner glasfiberns goda egenskaper….
Att jobba med glasfiberinblandning har inte slagit igenom på bred front, eftersom papperslera ("paper clay") fyller ungefär samma funktion, men är trevligare att handskas med, eftersom den är armerad med pappersfibrer i stället för stickiga glastrådar…….
- Redigerat 2020-10-06 10:16 av Bo§e
En klasskamerat till mig på akademin testade med fiber i porslin kör att kunna få det så tunt som möjligt, den ena katastrofen efter den andra. Men hon gav inte upp, till sist hittade hon en kvalitet fiber som klarade det. Och sedan många år kan man även kåpa sådant ett produkt färdigt. Att blanda glasskål eller fritta i porslin gör det inte starkare, bara mera lättsmält, skall du bränna till normal temperatur så blir det nog bara smält eller deformerat.
#9; Ja, mera lättsmält….!….därav min uppmaning att skydda plattorna när man testar. Att tillsätta glasfiber till porlinsmassan motsvarar på sätt och vis en frittetillsats…
Porslin är ju per kemisk definition "glas", så ökad styrka får man inte genom att tillsätta mer glas, och dessutom av en sort som ändrar brännegenskaperna, åt "fel" håll… Och glastrådarna har man ingen nytta av hos den färdiga produkten, eftersom de inte längre är trådar efter bränning….
- Redigerat 2020-10-06 10:54 av Bo§e
Det finns olika fiber med olika smältpunkt. Man kan få stora tunna plattor av fiberporslin. Firman som tillverkar det heter Kerafol.
- Redigerat 2020-10-06 11:20 av ler
#9 antingen har jag för stora fingrar eller så är stavnings kontrollen ett problem. Det blev visst många stavfel men hoppas ni förstår vad det står.