Järnglasy/elugn
Bra klarat med den glasyren, men dåligt klarat att inte spara recept! Å andra sidan så har jag så många sparade recept att det ändå är lättare att starta från början än att hitta det riktiga receptet, så någon form för system på datorn kanske skulle vara bra. Men det orkar jag inte riktigt. Jag undrar verkligen vad du gjorde, hoppas du hittar fram igen för den där är ju verkligen fin.
#0: Den tror jag inte att jag har sett förut. Å andra sidan ser jag på glasyrer med andra ögon nu än jag gjorde förut, antagligen för att jag kan litet mera.
Den är jättefin!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack!
Ja, jag undrar vad det kan ha varitför glasyr, den är lite metallisk nästan bitvis. Var nog -87 jag brände den så det är omöjligt forska i anteckningar, var verkstaden på Adelsö och därifrån har jag inget skrivet kvar.
Dom flesta glasyrer jag brände då var från Emanuel Coopers bok, frågan är om det kan ha varit nånslags Tenmoku som jag brände oxiderande?
Ja vem vet, tänker bara att det väl då hade varit så mycket järnoxid i att den borde bli brun eller svart även i elugn. Det krävs nästan att man ser objektet i verkligheten för att kunna analysera. Men min misstanke är att det kunde vara en glasyr som innehåller nog av kalcium och magnesium, och att mängden järnoxid är under 2% med en jordalkali glasyr kan man också få lite av den där effekten. Kalcium tar syreatom från järnoxiden så att det på det viset blir en reduktion. Men det är bara en liten gissning och i stort sett den möjlighet jag kan se. Nu får vi väl aldrig veta vad det egentligen är. Men man kunde ju ta det som en utmaning att kopiera.
Själva den gröna färgen liknar nickel grön eller kobolt-titan.
Är du säker på att det är järnoxid? Kunde ju vara en glasyr med massa rutil och en smula kobolt, det kunde ju också ge dom där effekterna?
Jo, som jag minns är det järn, men som sagt, det är så länge sedan. Den är svart annars förutom det olivgröna, överlag ser den ut som nåt reduktionsbränt tycker jag. Jo, nästan hopplöst bedömma från foto, det är svårt fota glasyr även med bra utrustning, här använder jag lysrörsljus och min ipad så det blir än värre tyvärr. Spännande att kalcium kan ta syre från järn, där finns kanske nån förklaring?
Ja jag misstänker det om det nu endast är järn som färgar. Det där med att ta foto, det tänkte jag på för många år sedan så jag snabbt kunde sända bild till kunderna men det liknade aldrig verkligheten. Så gick jag till en riktigt proffsig fotohandlare och beskrev mitt problem, han sa att digitalkameror aldrig ger rätt färg, så skulle man ha ett redigeringsprogram och ordna det på det viset. Men så kommer problem nummer två, har mottagaren en bildkvalitet som gör rättvisa? Så det blev vid det gamla att sända riktiga prov.
Dom bästa keramikbilderna tog jag på Adelsö med vanlig instamatikkamera, jag tycker det är svårt med digitalkamera, absolut. Sen är ju rätt belysning viktigt.
#9: Jag tycker också att det är svårt att ta bra bilder , det liksom svårt att få till rätt färg
#10: Och det som gör det ännu svårare är att skärmen man tittar på också påverkar hur färgerna visas. Även om det ser jättefint ut på den egna datorn så kan det bli fel på en annan skärm.
Nu blir ju de bättre och bättre hela tiden så det kanske inte är så stort problem längre? Förut kunde det skilja mycket.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det är säkert bättre nu än förut, men långt ifrån bra nog. Man får ju inte känslan av att kunna se i djupet i en glasyr på skärmen.