Keramik iFokus

Keramik

Läst 274 ggr
ler
2

Glasyr eller inte

Dom gamla kineserna provade att efterlikna jade sten med celadon och så var det med andra glasyrer också. Men hur tänker vi om yteffekter i dag? Skall glasyren föreställa något som det egentligen inte är eller är det just bara estetik. Hur är det med olika glasyrer utanpå och en annan inuti? Skapar det en konflikt? Vad föreställer det då? Hur tänker ni om det? Det är lite som med tapeter, en yta som skall föreställa något som det egentligen inte är.

[rolnor]
1

Det är nog inte svar på dina frågor men en sak jag provat som jag inte gillar alls är färgkroppar, det set inte ut som keramik alls, mera som grejerna är gjorda av plast. Jag förstår att det funkar fint i vissa sammanhang men det är inget jag vill jobba med.

ler
2

Nej det håller jag med om att det skall användas på lämpligt sätt. Många saker man ser som är fabriksgjorda liknar verkligen plast. Nu för tiden finns det ju också smält färger till blomkrukor som faktiskt är plast, det sprutas på och värms till ett par hundra grader. Men dom är duktiga på att imitera glasyrer, jag pratade med en kollega i Tyskland om det och ingen av oss kunde se att det inte var en glasyr omedelbart. Men tar man och repar på ytan så ser man direkt att det är just plast. En fördel med stains är att det går att få giftfria färger.