Keramik iFokus

Keramik

Läst 373 ggr
ler
0

Raku frittor

Vad för frittor använder ni till Raku? Förr fanns det en populär fritta som hette 3770 från Ferro men den finns ju inte mera, är det någon som har använt den? Och i så fall vad tyckte ni om den?

Ålands folkhögskola
2

Jag använder en som heter 169, salufört av Cerama. Boraxfritta med låg smälttemperatur.
Mina egna glasyrer är baserad på 80% fritta 169, 20% ball clay. 4% tennoxid ger en bra vit, och tillsats av kopparoxid ger turkos / metallisk.

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: "169:an" har en lång historia, och den såldes under många år under beteckningen "M623".

Den fungerar precis som den är, utan lertillsats, om man bara bromsar sedimentationen med något ställmedel. Två "klassiska" komma-igång-recept för 169/M623 är: Reducerad metallisk koppar: Tillsätt 4 viktprocent kopparoxid. Vit med svartreducerat krackmönster: Tillsätt 9 viktprocent tennoxid.

Bilden visar analyser över M623/169. samt även "054", en annan välkänd gammal rakufritta. Om man vill få fram kopparturkos var 054:an att föredra eftersom den är mer alkalisk.

De här två frittorna kan sägas vara "all time greats" som fått många att komma igång med rakubränning….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2020-11-14 17:06 av Bo§e
Ulla
0

#2: De frittorna är de jag använder numera. Förut använde jag boraxfritta J och en till som jag inte kommer ihåg. Båda dessa hade något högre smältpunkt så jag fick bränna till ca 1000°. Men med gasol som bränsle så funkade det bra.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_