Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverktygdreja
Läst 302 ggr
Ulla
0

Vad är en chuck?

Egentligen vet jag vad en chuck är, men hur ska man definiera den? Jag tänkte försöka utöka lexikonet här på keramiksajten, men är inte särskilt bra på att uttrycka mig i skrift. Vet att det finns många här som är superbra på det. Någon som kan tänka sig att hjälpa till?

Ge gärna förslag på andra ord som handlar om keramik och som skulle kunna platsa i sajtens Lexikon.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2021-01-04 11:48 av Ulla
Bo§e
1

Jag blev tvungen att fundera, och jag funderar fortfarande…🤔

Benämningen "chuck" (i det här sammanhanget), dök upp ganska sent i mitt liv….minns inte riktigt när….
Men innan dess kan jag inte påminna mig att den här "grejen" har haft något särskilt namn alls…

Som jag minns brukade den benämnas efter det material som den är gjord av.
(gips kon, negativ gipskon, beskickningskon av lera, positiv eller negativ, och allt möjligt annat), men något specifikt namn tidigare än det nya "chuck" minns jag faktiskt inte….

"Chuck", är ju egentligen ett bra namn, eftersom det just beskriver ett "verktyg där man fäster något som roterar", rent allmänt….
Jag vet inte exakt, men jag har uppfattningen att det här ordet smugit sig in i keramikvärlden under Internets framväxt……ungefär….

Men något äldre namn….?…..jag kommer inte på något….
Kanske någon annan kan friska upp minnet…?….så att vi alla får en aha-upplevelse… :-)

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-01-04 18:50 av Bo§e
L.A.E
1

#0: På tyska är det Donsel som är lika med chuck

Bo§e
0

#2: Ja, "donsel" har jag faktiskt också hört - men bara i Lidköping…!….och då i olika sammanhang, inte bara i samband med beskickning, utan även som namn på den roterande "grytan" som formarna läggs i vid indrejning…och det är ju också ett slags "chuck", rent begreppsmässigt.

Ja, kanske Donsel bör föras upp som synonym till Chuck….?

• Redigerat 2021-01-04 19:13 av Bo§e
ler
0

Chuck kallade vi det på 80 talet så helt nytt är det inte

Bo§e
0

#4: Ja, ordet "chuck" för beskickning kan säkert vara äldre än jag mindes…
Det är ju ett allomfattande och användbart ord.