Keramik iFokus

Keramik

LĂ€st 519 ggr
Kajka
0

Drejning frÄga

Hej alla kunningađŸ€—
Har en undring ang. dubbelsidig drejning ( heter det sĂ„?)
hur gĂ„r man tillvĂ€ga? 
försökte leta efter nĂ„gon lĂ€nk med video
utan resultat.

Ulla
1

Dubbelsidig? Menar du med dubbla vÀggar?

SajtvÀrd för Keramik ifokus

_
_

Kajka
0

#1: exakt 
med dubbla vÀgar

Bo§e
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag börjar med en enkel beskrivning, och en slarvig skiss:

1
Börja med en centrerad klös som vanligt.

2.
"Öppna" klösen som vanligt, men lĂ€mna kvar en mĂ€ngd lera i mitten, som skall bli den andra vĂ€ggen.

3.
Börja nu forma bottnarna som de Àr tÀnkta (viktigt), medan du gradvis drar upp bÄda vÀggarna.
Forma alltsammans parallellt, sÄ att inte den ena vÀggen "kommer pÄ efterkÀlken", och hÄll koll pÄ att bottnarna blir som tÀnkt.

FrÄn grundformen som bild 3 visar, kan man sedan vÀlja om det skall bli ett dubbelvÀggigt kÀrl, en ljusstake eller nÄgot annat.

Blev det hÀr begripligt
?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bo§e
3

LĂ€gger till ett par saker:

Man fÄr se till att "klumpen" som lÀmnas i mitten (bild 2), verkligen rÀcker till det man har tÀnkt.

Botten i det inre utrymmet kan fĂ„ en tendens att spricka senare, eftersom det Ă€r lĂ€tt att "glömma" att den skall bearbetas, som alla andra bottnar
..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Kajka
1

#4: Tack snĂ€llađŸŒ·đŸ‘đŸŒ·
Helt begripligt, jÀtte bra bilder.
Ska försöka ge mig pÄ det, kul att testa.
Trevlig helgđŸŒ·

Ulla
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort litet annorlunda nÀr jag har gjort mina skÄlar uppochner. Man gör som Bosse beskriver, men öppnar Ànda ner till skivan i mitten. NÀr man sedan drejar upp de tvÄ vÀggarna sÄ sluter man först den inre. Den blir insidan pÄ skÄlen. Sedan fortsÀtter man med den yttre och gör den klar. Min bild Àr inte sÄ tydlig, men kanske ÀndÄ ger en liten hint om hur man kan göra. BrÀttet pÄ skÄlen har legat mot drejskivan och kan göras olika brett beroende pÄ hur stort hÄl man gör i mitten mot drejskivan.

SajtvÀrd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2021-02-14 22:30 av Ulla