Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningkeramikugnarugnleverantörer
Läst 980 ggr
Ulla
1

Varför inga priser på hemsidan?

Vi är på gång att köpa ny ugn till vår verkstad i Akalla By, och kollar nu runt hos olika leverantörer. Jag tittar gärna på deras hemsidor för att få en överblick över vad som finns. Det är en sak jag inte förstår. Varför kan man inte sätta ut priser på sin hemsida? Ingen av de som säljer ugnar och andra maskiner gör det. Jätteirriterande att inte kunna reka litet på egen hand innan man börjar zooma in på det som är mest intressant. Är jag den enda som inte gillar det?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

bjorn.lindberg
0

Håller med dig om att det är irriterande. Jag gissar att det ligger till ungf så här. Om tex. Brännpunkt skall sälja en ugn från Kittec till dig så har de med största sannolikhet den inte i lager, hade vart på tok för dyrt att ha alla modeller i lager. Det betyder att de beställer en ugn åt dig direkt från Kittec och Kittec levererar den direkt till dig. Priset Brännpunkt får betala Kittec är beroende på vad Kittecs katalogpris är när de beställer och vad Euron står i för tillfället. Gissar att de i värsta fall kan gå back om de ger ett exakt pris på sin hemsida.

• Redigerat 2021-02-23 21:49 av bjorn.lindberg
Ulla
0

Men de måste väl ändå har ett pris som de uppger om man ställer frågan på telefon? Kittecs eget katalogpris lär väl inte variera alltför mycket under ett år. Det som ändras är valutakurserna, men det gäller i så fall alla andra som också importerar varor från annat land. Jag har under året beställt andra typer av varor som visade sig levereras direkt från annat land. Ändå fanns priset utsatt på deras hemsida.

_
_

Bo§e
0

Varor som massproduceras, dvs varor som lagerhålls i stora antal, är lätta att hålla "fasta priser" på under längre tid.

Ugnar varken massproduceras eller lagerhålls i stora antal.
T.o.m. de "stora" ugnstillvekarna undviker lagerhållning, och bygger bara det som beställs.

Dock kan viss lagerhållning förekomma av mindre hobbyugnar, men den framförhållningen är inte heller stor, om man jämför med andra varor som säljs på nätet och i varuhus….

Därför är ugnsmarknaden hela tiden känslig för småförändringar, och man bör därför kontakta leverantören och höra sig för om "dagspriset".

Det är inte på något sätt jämförbart med den nät- och vasruhushandel som vi numera är vana vid.
Ugnar är helt enkelt olämpliga för näthandel, om man skall hårddra det hela.

Och tänk dessutom på hur många frågor som bör besvaras innan man gör ett sådant här köp….
Många felköp skulle göras om det bara var att trycka på "BUY"….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-02-24 15:41 av Bo§e
Ulla
1

Jag är inte ute efter att köpa ugn på nätet. Vill bara kunna skaffa mig en överblick över vad som finns och vad som ev kan vara intressant innan jag ringer och får ytterligare information. Ett cirkapris, ev med en kommentar att det kan komma att ändras, skulle hjälpa mycket.

_
_

pyromanen
1

#4: jag håller med dig Ulla!
Köpte själv en elugn ifjol för att ha nåt att skröjbränna i. Det var inte bara priser som saknades utan också urvalet, typ vilka går att beställa.
Att skaffa sig en överblick blir ett projekt där en dels får komma fram till sina behov/önskemål dels ta kontakt med x antal leveratörer och be om offerter.
Själv fick jag misstanken att återförsäljarna vill hålla "priset" hemligt för att kunna ta ut olika pris från olika kunder? Kan det vara så? Om det fanns officeiella ungefärpriser skulle det väl kunna pressa priserna pga konkurrens mellan de olika leverantörer?

För egen del blev jag nöjd. Jag vaskade fram mina "behov och önskemål" och fick ett förslag som var en modell jag inte hade sett på någon leverantörs sida men som var klart mest prisvärt för just mina behov. Men hade sparat mycket tid om det hade funnits "öppen" info så som du är inne på.

Bo§e
0

En viss automatisering vore kanske möjlig (?)

Helt enkelt en webbsida byggd som en kalkylator, där man väljer en viss ugn, väljer antal sättplattor och pelare, väljer vilken automatik man vill ha, samtidigt som man anger krav på "stengods" eller "icke stengods", samt också vilken strömtillgång man har hemma.
Sedan trycker man på "kalkylera", och får sedan snabbinfo om den valda utrustningen är lämplig/olämplig för ens behov och strömtillgång, samt pris inklusive frakt inom landet, och ungefärlig leveranstid.

Något klumpigt, eftersom en rad frågor återstår, eller borde ställas före köp.
Men så här långt borde man kunna komma, utan att "behöva" prata med någon.

T.ex. vissa bilfirmor har en liknande "självkalkylering" på sina hemsidor.

Ja, det här var bara en fundering på hur långt man skulle kunna gå utan att behöva ha någon leverantörskontakt.
Men varför vill man "slippa" en mängd viktig information…?
Ett ugnsköp är ju inte likställt med att köpa ett klädesplagg på nätet, som man lätt kan returnera när det "blev fel"…..
Det är mycket mer komplicerat, vilket vi ju ofta ser exempel på genom de frågor som ställs här i forumet…..

• Redigerat 2021-03-01 14:45 av Bo§e
pyromanen
0

#6: men informationen vill en såklart inte vara utan! Men vad hindrar att det finns information om varje ugn inklusive prisinformation?

Bo§e
1

#7: Med så osäkra indata förstår jag att leverantörerna drar sig för att sätta ut priser "huggna i sten" på webbsidorna.

Med en så liten marknad vill eller kan ingen leverantör hålla många ugnar i lager.
Om en leverans från fabriken innehåller 1 ugn, eller 5 eller 10 ugnar, påverkas priset till kunden avsevärt, inte minst av transportkostnadsskäl.
Bara för att nämna en svajig faktor av flera.

Sätter man då ut ett för lågt pris i webshopen, och att det inte går att hålla, blir kunderna definitivt inte nöjda.
Garderar man sig och sätter ut ett onödigt högt pris i webshopen, riskerar man att hamna helt fel i konkurrensen.

Och alltsammans rör sig hela tiden…..

"Fasta priser" på ugnar i detaljisternas webshopar blir inte möjliga förrän keramikugnar blir "volymprodukter", som kylskåp och dammsugare….

Men, har jag nu sagt detta, kommer förstås någon leverantör att göra ett försök…..🙂

• Redigerat 2021-03-01 17:54 av Bo§e
pyromanen
0

#8: ok, förstår.

ler
0

Man kan få en prislista om man vill

MiEkberg
1

Jag har intresserat mig för keramikugnsbranchen de senaste åren mest för att jag får så många frågor kring att köpa den första keramikugnen. Jag är nu inne på min tredje lilla toppmatade keramikugn (runt 100l). Har bytt var femte år för att jag var missnöjd med Nabers toppmatade, gillade min Rohde men brukar just nu rekommendera Kittec som den mest prisvärda, för tillfället. 

Tack vare tät kontakt med mina deltagare i KeramikAkademin webbkurser i keramik, har jag en bra uppfattning om de flesta små keramikugnarnas kvalité och hållbarhet över tid.

Det är stor skillnad i kvalité mellan de olika modellerna, tyskarna kör stengods lägre än oss och har enklare modeller till lägre pris. 
Alla keramikugnar tillverkas på beställning, just nu ligger de tyska keramikugnarnas leveranstiden mellan 10-20 veckor.

Är du nyfiken på priser och modeller har Keramik-kraft.com priserna utsatta, de säljer stora volymer och har uppenbarligen bra avtal med tillverkarna. Momsen ligger på 16%, kan vara bra för privatpersoner är du företag köper du utan moms och redovisar själv.

Vill du köpa i Sverige finns nya Brännpunkt i Varberg som pga valutakursen inte lägger ut sina priser men är väl medvetna om den fria handeln inom EU och anpassat sina priser efter det. De ge även deltagarna i KeramikAkademin rabatt och bra service.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Astou
0

Helt enig!!!