Min gamla Conrad Naber ugn.
Funderar på min gamla Conrad Naber ugn. Jag fick den 1995, min far installerade den och satte i nya slingor (element). De lagade den med med någon sorts massa invändigt.
Jag fick för mig att jag skulle använda den till Raku, så jag plockade bort en del av det elektriska på baksidan. Men alla trådar finns kvar. har köpt en rakuugn.
Så nu funderar jag på om jag skulle kunna använda den till reduktions ugn.
Hur fungerar en gasolugn, kör man alltid den på el upp till en speciell temperatur. Eller går det att köra den på enbart gasol. Om inte , tror ni att det går att göra vid det elektriska. Har hört att det finns en färg som man ska kunna måla den på utsidan.
Vill gärna kunna använda den, det kostar en del att frakta iväg den.
M v h Eva Sigge
Synd att skrota den gamla fina ugnen.
Den skulle gå fint att bygga om till en ren gasolugn….och få ett nytt liv….🙂
De här 4 skisserna visar hur man kan göra.
Mura upp en mellanvägg (gul på skisserna) med öppningar så som visas.
Ta upp ett utblås upptill på ugnen.
Ta upp hål för 2 eller 4 brännare i botten.
Man kan börja med 2 brännare diagonalt, men om de inte räcker till, kan man utöka med 2 till.
Hoppas att skisserna är begripliga….de visar själva principen för en vanlig typ av gasolugn.
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-03-14 20:03 av Bo§e
Jag har en gammal strippad elugn som jag inte vet riktigt vad jag ska göra av. Tänkte först använda den till rakuugn, men behöver den inte till det då jag har en ombyggd tunna som fungerar alldeles utmärkt.
Kanske det här är något som jag också skulle kunna göra? Ugnen står ute under en presenning och bara väntar på att bli nå´t
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#2: Ja, många gamla elugnar skulle kunna få ett andra liv på det här sättet.
Jag är fortfarande på jakt efter en gammal elugn att konvertera så om någon sitter på en ugn som sett sina bästa dar i elektriskt utförande och inte har egna planer på att konvertera får ni gärna kontakta mig. Bor i Höganäs/NV Skåne.
#1: Tack, så jättemycket, Bosse Cebex!
Jag har redan förstorat och kopierat dina ritningar.
Och tror att jag förstår.
Det ska jag göra, tror jag vet vem som ska hjälpa mig att borra upp hålen, för man bör väl borra upp dem.
Är så tacksam för alla svar jag har fått på mina frågor här på Keramik i fokus.
#0: >>Har hört att det finns en färg som man ska kunna måla den på utsidan.>>
Om man googlar på "värmebeständig färg" dyker det upp massor…..och sällan billigt….
Frågan är om det värt att måla en ugn med någon av de "fina" färgerna…..
En ugn blir ju ständigt utsatt för ångorna från bränningen, som ofta består av vätefluorid som bildar syra i kontakt med luften….det är oundvikligt att ugnen så småningom rostar på utsidan…
Men det finns ju grundfärger, primers, som ofta används inom verkstadsindustrin m.m. De tål hög värme (går att svetsa alldeles intill det målade t.ex.), och är troligen inte så dyra. Då skulle man ju ha råd att underhålla målningen varefter rosten kommer….
Dock är nog urvalet av kulörer litet begränsat….grått….brunrött….?….men det kan man kanske leva med….
Bara en tanke.
- Redigerat 2021-03-15 18:12 av Bo§e
#6:Hej Bosse!
Tack, vad bra, det är mest stativet som behöver göras vid. Kom på att jag köpte en färg till ett element och det kunde målas direkt på rost.
Men visst jag hade tänkt måla hela, får se när jag kommer så långt fast jag väljer klart det billigare alternativet som du skrev om. Kanske jag tar det jag redan har i alla fall längst ner på stativet.
M v h Eva Sigge