Chamotte eller inte chamotte
Hej!
Nu börjar min lera ta slut och jag ska köpa ny, men jag funderar på att prova en lera med chamotte i. Vad föredrar ni?
Jag gör mycket tallrikar , muggar, vaser och krukor och använder just nu L-lera CL 950 från Cebex.
// Vilma
Jag har mest använt lera med fin chamotte, men funderar på att byta till en chamottefri lera. Har drejat en del med porslin på sista tiden och gillar känslan.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Om du väljer en lera med 0-0,2 mm chamotte, bibehåller du den släta strukturen i ytan, samtidigt som tallrikarna då bör "uppföra sig" litet mer stabilt i bränningen…..
Grövre än så: Bra för stabiliteten förstås, men du får en synlig chamottestruktur i godset.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-04-01 15:15 av Bo§e
Jag har gjort rätt många tallrikar i S-LERA 1110 (http://www.cebex.se/slera1110gravit125kg-p-9572.html?cPath=60_59_188) som ifos. innehåller sand men jag tycker den funkar bra till tallrikar. Jag drejar dem på gips Bats och låter dem torka i ett fukt-skåp tills de ploppar loss. Det är det enda sättet jag har fått det att funka så att de inte slår sig och inte är för torra när jag trimmar dem.
Ja, sand är ett underskattat, och litet bortglömt magringsmedel för lera…….
#4: Det här är en lera som en av mina kompisar använder. Den innehåller inte chamotte men verkar vara stabil ändå. Vet du något mera om den, Bosse?
_
_
Om man måste ha chamott i leran så finns det något man kallar cementfin, då tillsätter man mera men det är så fint att det inte stör varken under arbetet eller att det kan vara problematiskt med glasyren.
#4:
Många minns nog leran "304" från Massemühle Wagner. Med sin gråvita färgton framhävde den många glasyrer på ett sätt som många uppskattade, och lerans egen kornstruktur var litet grövre än vanligt, vilket gjorde den stabil och "snäll"…
När Massemühle Wagner i Tyskland lades ner, blev både denna och andra Wagnerleror saknade och sörjda, och CS900 är ett försök att återskapa den gamla "304:an"…..så gott det går…..
Även om färgtonen inte är exakt densamma, har CS900 en kornstruktur som någorlunda liknar 304:ans, och utan att vara chamotterad, har den ändå en bra stabilitet, som du nämner.
- Redigerat 2021-04-02 18:50 av Bo§e
#7: Intressant. Ja, har man hittat en lera som man trivs med så håller man sig gärna till den.
_
_
#3: Hej! Vill du berätta om vad du använt för form att gjuta gipset i till tallrikarna och vad har du för/byggt för fuktskåp?
#9: Det är vanligt modellgips från Slöjddetaljer, 1.5 kg gips till 1 kg vatten. Formen kommer från https://pureandsimplepottery.com/
Fuktskåpet är två Ivarhyllor som är ihopskruvade och inslagna i plast.