Keramik iFokus

Keramik

Läst 410 ggr
Hannabenedikta
2

Lager av glasyrer

Jag har ett recept på två glasyrer som ska läggas ovanpå varandra. Brukar man doppa först i en glasyr, låta torka, sen doppa i den andra och sen bränna. Eller ska de doppas direkt efter varandra?
Eller kör ni en skröjbränning med första glasyren sen applicerar den andra? Vilken metod funkar bäst för er?

ler
0

Det är bäst om första lagret får torka lite så att andra lagret fäster och inte blandas med den våta glasyren under, för då får du inte någon bra effekt av dubbelglaseringen. Första glasyren kan med fördel innehålla en del lera och zinkoxid.

andrea_karlsson
0

Hej! Jag brukar doppa föremålet för att få på det första lagret glasyr och låta det torka. Sedan brukar jag pensla på den andra glasyren (som jag brukar blanda ut tunnare). Detta har fungerat bra för mig!

Bo§e
0

#2: Ja, sett litet generellt har jag samma erfarenhet:
Om man låter det andra lagret bli tunnare än det första, får man mer liv i samspelet mellan de två glasyrerna.

Dessutom får man se till att de båda glasyrerna tillsammans inte bildar ett oproportionerligt tjock skikt, som rinner….. båda glasyrerna skall bilda ett "normaltjockt" lager….ungefär…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-06-01 11:53 av Bo§e
Hannabenedikta
0

Toppen, tack för info!

ler
0

Sen beror det ju på vad man vill uppnå för effekt med dubbel glasering, det är punkt no. 1 vet man det så är det lättare att ge bra tips.

Ulla
0

Jag har märkt att om man väntar för länge med att lägga på glasyr nr 2 så kan man få bubblor i den glasyr som ligger under. Då har den undre glasyren varit helt torr när jag doppade igen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2021-06-02 20:40 av Ulla
nyburgaren
0

blir glasyren för torr under så blir det bubblor den understa släpper från skärven. brukar ha den andra redo doppar i första sedan när vattnet inte speglar sig i glasyren så doppar jag nr 2

Susanne Sundström
2

Jag dubbeldoppar ofta glasyrer och jag doppar först glasyr 1 och den är tunnare glaserad, sedan när jag ser att glasyren precis torkat (man ser att den bli matt) doppar jag igen.

//Susanne Sundström

ler
1

Om man dubbel glaserat för att glasyrerna rinner samman så man får effekter på det viset kan man variera tjockleken på skikten, men vill man att det undre lagret glasyr skall koka upp genom det täckande lagret så skall det första lagret vara tjockare.