Köpa centraldammsugare
Hej, jag tänkte köpa en centraldammsugare till verkstan. Kollar runt lite i manualer och de vanliga märkena (Nilfisk, Allaway) rekommenderar att man inte suger upp fina pulver som mjöl och betong. Det är ju lite av ett problem eftersom lerdamm är vad jag skulle beskriva som ett fint pulver.
Är det någon som kan rekommendera en centraldammsugare som funkar bra i en verkstad?
Tack på förhand / Björn
Du bör nog ha en grovdammsugare, osäker om det finns som centraldammsugare.
Jag skulle skria till tillverkare och fråga om de har någon de kan rekommendera.
#2: Alright, det är en sån lösning jag har funderat på. Finns ingen anledning att bygga in den i nån vägg. Kan du koppla en slang rätt på maskinen eller behöver du en fejk vägg som du sätter slangen på?
Kopplar direkt på maskin
#4: Alright, låter utmärkt. Kollade på samma modell som du har, är du nöjd med den eller hade du köpt nånting annat så här i efterhand?
Det finns såna som klarar fint keramiskt material men dom är betydligt dyrare. Just avsedda för keramiska verkstäder. Finns ju fläktar som inte samlar upp dammet som man kan leda rakt ut om man vill, i dessa fläktar är motorn separat från luftkanalen så damm gör inget. Då får man ansluta slangarna själv och mecka lite, en sång fläkt har hög kapacitet.
- Redigerat 2021-10-12 20:36 av [rolnor]
#5: Den fungerar mycket bra än ,gjorde en slang vinda för 15 meter slang och tar då liten plats i verkstaden
#7: Alright, jag tar och försöker se om jag kan beställa en omgående, tackar för input!
Hej.
Jag har lagt ut tips på min hemsida.
Det finns en länk här på K-ifokus
Ja, nackdelen med en centraldammsugare är att motorn kyls med luften från fläkten och damm passerar då genom motor+lager så risken är att maskinen får förkortad livslängd, den kan hålla några år men pajjar till slut. Detta slipper man med fläkten jag föreslog men det blir lite meck.
#10: Den kallas ejektorsug.
Som mycket ung labbpraktikant (ja, det är oerhört många år sedan 🙂), tillverkade vi en enkel sådan inför vissa försök, och den var ruskigt effektiv….!
Den klarade allt från stora föremål, ner till det finaste damm, och inget fastnade i något filter, eller förstörde någon motor.
Allt slungades ut i rörets andra ände, med stor kraft….
I stället för fläkt kan man också driva den med tryckluft, om man har en bra kompressor som ger mycket luft kontinuerligt…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-10-13 01:10 av Bo§e
#11: Snackade med en firma som säljer centraldamsugare idag, de skulle kolla hur lämpligt det är att suga upp lerdamm men deras olika modeller. Gissar att de inte kommer rekommendera det.
En ejektorsug verkar ju vara en bra lösning. Om man bortser från att den kostar en förmögenhet. Guldström säljer den modellen du har på bilden. Men pga. att Guldström säljer till folk som letar guld kostar allt extra mycket vilket är lite irriterande. Kollade på deras jaw mills, samma problem.
Hur som helst, frågan är hur man bygger ihop en "damsugare" med den. Det kanske hade vart en grej för keramik i fokus. Ritningar på en centraldammsugare som funkar och som inte kostar en förmögenhet. Lämpligen med alla delar hyfsat enkelt tillgängliga i Sverige. Jag skall fundera lite.
En ejektorsug är ju hundra gånger enklare än en vanlig dammsugare.
Bilden ovan borde duga som "ritning" för vem som helst som vill experimentera.
En oerhört enkel princip med få rörliga delar.
Men det finns ju också en annan sida av problemet, dvs att den inte filtrerar och paketerar….viket betyder att ejektorsugen först och främst är suverän på att förflytta "skräpet" från en plats till en annan (t.ex. ut i det fria), men vill man packa "skräpet" i en påse eller liknande, uppstår samma problem som med en vanlig dammsugare, m.a.o. att det fina dammet blockerar påsen långt innan den är full…
- Redigerat 2021-10-13 16:07 av Bo§e
#13: Det var lite det jag funderade på. En cyklon lösning och ett partikelfilter för utluften hade kanske funkat. Jag har tyvärr grannar som inte vill ha en massa skräp på gården :)
Vad med att göra rent med vatten, tvål och trasa?
#15: Har också tänkt den tanken. Rengöring med vatten är ju dammfri.
Men eftersom det inte varit på tal, antog jag att det kanske är svårgörligt i just det här fallet…?
- Redigerat 2021-10-13 16:38 av Bo§e
#16: Nej svårt är det väl egentligen inte, vi kommer behöva moppa också, dammsugning är inte hela lösningen. Problemet jag har med att bara moppa är att det tar rätt mycket tid att få upp precis allt lerdamm. Om man inte är jättenoga med moppningen så blir det gärna en lerfilm på golvet. Lösningen på den är att moppa golvet för att få upp det värsta och sen moppa igen för att få upp det sista. Min tanke var att man dammsuger först för att få upp det värsta och sen moppar golvet.
Oavsett om det är en bra ide att ha en centraldammsugare eller inte så kan det ju vara värt att diskutera. Det är rätt många som rekommenderar centraldammsugare men det börjar också bli tydligt att valet av dammsugare är inte helt enkelt.
Ja, allt kokar ner till att lerdamm är infernaliskt bra på att blockera alla sorts dammfilter.
Det finns liksom inget "mirakelfilter" som låter lerdammet stanna kvar och samtidigt släpper igenom luften……blockering är blockering….
Vad som då blir intressant är filtrets yta…..en större filteryta gör att man hinner dammsuga längre tid innan det blockerats….
Men påsen blir säkert inte full innan det sker.
Jag har nog aldrig sett någon väl fungerande lösning på det här, bara mer eller mindre dåliga kompromisser…..
Och då blir den mindre dåliga kompromissen "bra", dvs relativt sett…..:-)
- Redigerat 2021-10-13 17:03 av Bo§e
Som sagt, det finns speciella dammsugare för keramikverkstäder, tror det ser ut att vara just cyklonfilter i dom, dyra.
Här är en om ni tycker det är svårt googla:
https://www.thestudiomanager.com/posts/the-best-hepa-vacuum-for-ceramics-pottery-woodworkers-and-sculpture-shops
Den ser ju intressant ut.
Skulle var kul att prova en sådan.
Men hur bra är den…?
"This unit will filter 99.97% of particles down to 0.3 microns."
Vad gör den med de resterande 0,03 procenten…?
Och vad gör den med det lerdamm som är mindre än 0,3 µm…..?
Låter kanske "petimetrigt", men om priset är högt vill man ju att den uppfyller önskemålen tillräckligt bra…..
Men som sagt….skulle var kul att "provköra" den i en lerdammig miljö…
- Redigerat 2021-10-13 17:19 av Bo§e
Vad med industriella vatten dammsugare?
Som Bosse skriver vad med det helt fina dammet, det är ju den storleken kvarts som är som farligast.
- Redigerat 2021-10-13 18:14 av ler
Jag har en grovdammsugare, Nilfisk Multi 20 där man även kan koppla slangen på utblåset. Inget jag har provat själv men tänker att en variant kan vara att använda den som centraldammsugare genom att koppla på en utblåsslang så att man kan leda ut "avgaserna" samtidigt som man dammsuger.
Just den här modellen har utgått och till dess nackdel kan sägas att den väsnas mycket men principen kan kanske inspirera till hemmasnickrade lösningar?
Jag har en sådan där riktigt gammal nilfisk med utblåsning och den har varit med till allt möjligt, till exempel blåsa upp bassäng till ungarna, med vanlig fotpump tog det ’’halva’’dagen men med nilfisken gick det på två minuter så dom är effektiva.
- Redigerat 2021-10-13 19:53 av ler
I mitt föräldrahem hade vi en gammal Nilfisk, som såg ut som en stående aluminiumflaska på ett hjulstativ, och utblåsfiltret på sidan bestod av en textilkudde som blåste upp sig när maskinen var igång, och där kunde man också ansluta slangen om man ville jobba "baklänges"….
Väldigt effektiv som jag minns, men kanske litet klumpig att dra genom rummen.
🙂
- Redigerat 2021-10-13 20:37 av Bo§e
Jag har också haft en stor gammal Nilfisk, 2-motorig. Där satt motorerna med filtret utanpå instoppade i en stor burk, lite omvänd princip, man kunde ansluta slangen direkt på motorerna så det blåste också, bra grej.
En sådan (tvåmotorig) hade vi på Cebex Göreborg…🙂
Väldigt grov slang och stora tillbehör…
Hej på er, tänkte jag skulle visa hur det blev till slut. Jag snackade med centraldammsugarexperten i Göteborg. Det slutade med att jag köpte en Airvac Cyclon från svenska Airvac.
https://www.centraldammsugarexperten.se/centralenheter/airvac/airvac-cyclon
Eftersom vi suger upp fint lerdamm så rekommenderade de en föravsklijare för att minska risken för att motorn går sönder. Jag köpte en 15 meter lång slags som räcker över hela verkstan och en slangvinda till den. 15 meter dammsugar slang är rätt mycket över allt om man inte har den på en vinda.
På bilden så sitter slangen upprullad på vindan. Vindan är kopplad på föravskiljaren i vilken majorteten av allt smuts hamnar. Sen är avskiljaren kopplad på dammsugarenheten som sitter högre upp och sen ut genom ett hål i "fönstret".
När maskinen kom så var den trasig, förmodligen har nåt elektriskt kom loss i transporten. Hur som helst ringde jag till Centraldammsugarexperten och de ringde till Airvac som i sin tur ringde mig efter en kvart. Efter lite snacka och dubbelkollade skickade Airvac en ny maskin med DHL och jag skickade tillbaka den trasiga. Supersnabb och smidig service.
Har inte hunnit använda maskinen jättemycket än så det är lite tidigt att komma med ett slutgiltigt utlåtande, men än så länge funkar det hur bra som helst. Det är verkligen supersmidigt att kunna dammsuga upp lera som annars blir lerfilm när man moppar. Eftersom det inte är nåt stort företag att sätta igång damsugaren så är det enkelt att suga upp eventuellt slipp när man jobbat, typ om man beskickat och det hamnar lera på golvet.
Ser väldigt fint ut!
#28: Hur har uppsättningen med dammsugaren fungerat?
#30: Funkar tillräckligt bra. Det är nog värt att ha en dammsugare med lite mer sug än den jag köpte, kan kännas lite klen ibland. Det enda som är drygt är att man behöver plocka ut och tvätta filtret rätt ofta, det slammar igen ganska snabbt med allt fint ler-damm.
Då kan jag tipsa om att sätta en avlagd damstrumpa över filtret. Alltså en sån tunn som vi damer använder ibland. (Typ stayups) Har du inga i huset får du väl fråga runt bland kvinnliga bekanta/släktingar.
Det är bara att dra av strumpan och byta. Nångång ibland kan man kolla om filtret behöver rengöras.
Inte säker på om den tar lerdamm, men det kan vara värt att testa.
#32: Bra tips, det skall jag definitivt prova, det är rätt mycket ludd och allmänt jocks som sätter sig också.