Bentrup TC 60 fel meddelande??
Hej
Finns det ngn vänlig själ som kan hjälpa mig?
Jag får felmeddelande EA4 , verkar som den inte riktigt kommer upp i temp och vill hålla utjämningen, dvs vid 1205 ( ville ha den till 1235 med 15 min utj) grader kom felkoden upp.
Element ser hela ut, kan det vara ngt annat?
När "Error A 4" dyker upp, signaleras att orken inte räcker till för att nå den önskade temperaturen.
Det kan bero på flera saker:
Kolla om en propp har gått.
Propparna hela ? Kolla elementen.
Elementen hela ? Kolla om kontaktorn är hel.
Kontaktorn hel ? Då är troligen elementen slut, eller så har man missat att upptäcka ett elementavbrott vid punkt 2.
Om allt ovanstående har kollats och inga fel hittats, kan den bristande orken bero på spänningsfall på elnätet.
Kontakta din elleverantör och be om att få spänningen loggad medan en bränning pågår. (brukar vara gratis)
Så ser den logiska felsökningsordningen ut.
Någonstans längs den här "resan" brukar man hitta felet.
Har man tur, är det bara en propp som har gått, och då behöver man ju inte gå längre än så på listan…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-12-08 18:22 av Bo§e
#1: Tusen Tack🙏
Tänkte lite på ämnesraden TC 60
Om du har en TC 60 så borde felkoder börja med F1, F2 osv
Är det inte så att du har en TC 66
dessa felkoder har du väl hittat på TC 66
#3: helt rätt det är 66🙈
#3: Jag hittade felkoderna på en "allmän" Bentrup-info, och tänkte inte på någon särskild Bentrupstyrning.
"E A 4" torde betyda samma sak, oavsett vilken Bentrupstyrning den dyker upp på, och det är inget unikt att det kan dyka upp felkoder med andra prefix, än de man hittar i bruksanvisningen.
Därför fäste jag mig inte så mycket vid vilken typ av styrning det handlade om….bara att det var Bentrup…
Ja, TC66 förklarar ju prefixet "E A" i det här fallet…
#5: hej sintra!
Skulle du kunna hjälpa mig? Har en ugn från Gare och styrenheten är en Bentrup 60. Har bränt keramik i 1060 gr, inga problem. Men nu försöker jag bränna stengods och den ska brännas i 1240 gr, men ugnen stänger av sig innan sist såg jag 1069 grader.efter ca halvtimme står det F1,
Vet inte vad som är fel..kan inget om detta med programmering eller så.
Mvh Annelie
#6: ok..men det är ingen programmering för att bränna i de grader, inställningar menar jag?/Annelie
Visst går det väl att knappa in önskad topptemperatur…???
Felmeddelandet F1 tyder på att den "var på väg någonstans", men inte klarade av det…
- Redigerat 2023-01-02 15:16 av Bo§e
#9: ok, tusen tack.. hur ska jag veta vad som är felet? Den var uppe i 1089 grader nästa gång jag kollade stod det F1 igen..så den kom ju upp i minst 1090 grader..kan inget om ugn och bränning.🥺🥺
#10: Vad du enkelt kan kolla själv är om propparna är hela. Om ugnen går på 3-fas, är det en grupp om 3 proppar i din elcentral där alla skall vara hela.
Om alla proppar är hela, bör du låta en elektriker mäta sig fram till var avbrottet är.
Om det trots allt inte är något avbrott, är elementen troligen slitna, eller så har du låg spänning på elnätet…..eller så är det en kombination av båda….
Ta det i den ordningen.

Vad betyder felmeddelade U 1,9?
Finns ej i manualen.
När du trycker på on/off knappen så visas alltid U och en siffra för att kolla automatiken därefter visas aktuell temperatur