Keramik iFokus

Keramik

Läst 379 ggr
Marie Wetterstrand
1

Bränna över natten?

Hej!

Jag är bildlärare och har nyligen fått en keramikugn till min undervisning. Jag har gjort två skröjbränningar och en glasyrbränning och allt har gått fint. Dessa bränningar har jag gjort på dagtid då jag kunnat titta till ugnen då och då. Nu undrar jag om jag vågar bränna ugnen över natten. Hur gör ni andra när ni kör era ugnar?

ler
0

Startar bara ugnen när jag har lust eller behov av att bränna, har man styrtavla och om ugnen står på lämplig plats behöver man inte titta till ugnen

Bo§e
0

Om ugnen har en modern styrutrustning, är den försedd med en rad säkerhetsfunktioner som avbryter bränningen vid en eventuell driftstörning (och visar i efterhand en felkod, som pekar mot orsaken).
Det skall finnas beskrivet i manualen.
Finns detta, är det inga problem.

Men eftersom det handlar om en skola:
I en del fall har det visat sig att byggnadens ventilationssystem stängs av automatiskt under nattetid (av besparingsskäl?).
Detta är ju mindre lämpligt när det bränns keramik, och om så är fallet måste man se till att åtminstone rummet där ugnen står ventileras normalt under natten.
Detta måste man kolla upp,

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-02-18 15:27 av Bo§e
Ålands folkhögskola
0

Jag är också lärare, och alltid kör mina el ugnar på natten. Det kommer en del gaser under bränningen som är ohälsosamma. Jag kör ungnarna på styrautomatik.

bjorn.lindberg
0

Jag har ventilation på min ugn. I princip ett rör som går från ett hål på sidan av ugnen. Röret är ungefär 2 meter långt och slutar i en fläkt i ett fönster som drar ut eventuella gaser utomhus. För att övertyga mig om att inget börjar brinna eller att fläkten går sönder, den klarar 70 C, så har jag bränt ugnen ett par gånger men det mest aggressiva programmet när jag vart på plats. Programmet är 1280 C glasyrbränning. Under bränning har jag haft alla dörrar stängda som om det vart släkt och låst, inga fönster öppna utan bara tagit in luft från den befintliga in-luft ventilation som finns i lokalen. Under bränningen har jag kollat temperaturer på olika ställen med en IR laser termometer. I taket ovanför ugnen, på golvet under ugnen, på den till ugnen närmaste väggen samt fläkten och röret till fläkten. Efter att ha sett temperaturer på max 30 C så har jag dragit slutsatsen att det nog inte är några problem. Jag kommer installera lite mer tillluft till verkstan så att rummet inte blir helt tommt på syre. Fläkten drar ca 90 kubikmeter luft i timmen och det blir lite kvavt. Jag kommer också göra om samma kontroll i sommar när det är en varm sommardag för att se om vi kan hålla oss under 40 C.

Jag har också kollat kolmonoxid ca en meter ovanför ugnen för att se om vi läcker några gaser under locket. Vi har som mest mätt 2 PPM vilket borde vara inom rimliga gränser. Vill minnas att under 7 PPM är OK-ish.

Vidare har Bosse ett par relevanta poänger.

Modern styrutrustning till ugnar (tex. Rohde ST 411) stänger av ugnen om den mäter mer än 50 C i lokalen. Samma styrutrustning har också en datalogger på USB som bland annat sparar rumstemperaturen. Kan vara av intresse att kolla på senare för att skapa sig en uppfattning om hur utomhus- och inomhus-temperatur påverkar värmen i lokalen under året.

Det andra är att skolan du jobbar på eventuellt stägner av ventilation under natten. Det kan vara värt att undersöka om Inomhusventilation är cickuleranade och skickar luft från din lokal vidare till nåt klassrum. Vilket i så fall gör att eventuella ångor från ugnen kommer att skickas vidare till nåt klassrum. Oklart, vet inte exakt hur sånt funkar. Hur som helst, det bästa hade vart om ugnen hade sin egen ventilation som skickar ut eventuella ångor från ugnen utomhus.

[rolnor]
0

Just kolmononoxid är väl inte problem, bränner du med gas?

bjorn.lindberg
1

#5: Nej el. Lite kolmonoxid får man ju uppenbarligen, normalt för området är noll PPM. Det var mest att vi ville veta hur mycket och eftersom jag råkade ha tillgång till en mätare av rimlig kvalitet så var det enkelt gjort. Sen tänkte jag att om jag kan mäta noll kolmonoxid så kan man anta att ventilation fungerar hyfsat och inga andra gaser läcker heller.

ler
0

Utan reduktion borde det ju inte bildas något kolmonoxid, det är väl som Rolnor skriver ett möjligt problem när man bränner med gas

• Redigerat 2022-02-19 20:22 av ler
bjorn.lindberg
0

#7: Tänker att det är kol i leran som ångar, om den inte blir fullt oxiderad så antar jag att det blir kolmonoxid?

Bo§e
0

Finns nog oundvikligen vissa ämnen i lera som skapar kolmonoxid, dock oftast i så liten mängd att den kan anses som försumbar, ur ett praktiskt perspektiv…
Tror inte att det går att ha någon "nollvision" här……jo, kanske, med vissa porslinsmassor som enbart består av "kliniskt rena" råämnen…

Vissa leror med hög glödförlust (LOI), t.ex. många av de sekundärleror man kan hitta i vår natur, avger en hel del kolmonoxid vid bränning, jämfört med ljusa industrimassor…för att göra en jämförelse…

Men, jag ser inte kolmonoxid som den primära "fienden" när vi ventilerar våra ugnsrum.
Det finns gaser som är ännu jobbigare att umgås med, och när vi ventilerar bort dem, försvinner kolmonoxiden "på köpet"…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-02-20 15:47 av Bo§e
ler
0

Frågan är om det finns kolmonoxid redan från början i luften som man mäter på? Som ju inte då behöver vara relaterat till leran och förbränningen, vid höga temperaturer borde det bildas koldioxid

bjorn.lindberg
0

#9: Normalt har vi 0 PPM i verkstan, om jag ställer mig på en av de större gatorna i Malmö så landar det på 1 PPM, vi mätte 2 PPM på ugnen. Det är inte nåt att oroa sig för men det betyder också att ugnen inte ventilerar 100%. Precis som du säger finns det värre grejor i gaserna från ugnen, men vi saknar möjlighet att mäta tex florväteföreningar. Men vi har inte känt den typiska ugnslukten heller så jag antar att det inte är några problem.

bjorn.lindberg
0

#10: Ja typiskt ser vi 1-2 PPM mellan 500-900 C, när kolet brinner ut antar jag.