Keramik iFokus

Keramik

Läst 379 ggr
Marie Wetterstrand
1

Bränna över natten?

Hej!

Jag är bildlärare och har nyligen fått en keramikugn till min undervisning. Jag har gjort två skröjbränningar och en glasyrbränning och allt har gått fint. Dessa bränningar har jag gjort på dagtid då jag kunnat titta till ugnen då och då. Nu undrar jag om jag vågar bränna ugnen över natten. Hur gör ni andra när ni kör era ugnar?

ler
0

Startar bara ugnen när jag har lust eller behov av att bränna, har man styrtavla och om ugnen står på lämplig plats behöver man inte titta till ugnen

Bo§e
0

Om ugnen har en modern styrutrustning, är den försedd med en rad säkerhetsfunktioner som avbryter bränningen vid en eventuell driftstörning (och visar i efterhand en felkod, som pekar mot orsaken).
Det skall finnas beskrivet i manualen.
Finns detta, är det inga problem.

Men eftersom det handlar om en skola:
I en del fall har det visat sig att byggnadens ventilationssystem stängs av automatiskt under nattetid (av besparingsskäl?).
Detta är ju mindre lämpligt när det bränns keramik, och om så är fallet måste man se till att åtminstone rummet där ugnen står ventileras normalt under natten.
Detta måste man kolla upp,

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-02-18 15:27 av Bo§e
Ålands folkhögskola
0

Jag är också lärare, och alltid kör mina el ugnar på natten. Det kommer en del gaser under bränningen som är ohälsosamma. Jag kör ungnarna på styrautomatik.

bjorn.lindberg
0