Glasera köpekopp - och papper?
Jag har aldrig hållit på med keramik, glasering eller liknande. Men har fått en idé.
Ursäkta min okunnighet, men jag känner att jag behöver rådfråga om det ens är en möjlighet:
Kan jag köpa en färdig vanlig vit porslinskopp i affär/online, glasera ett lager ovanpå och bränna? Lite tråkigare än egengjord förstår jag. Men jag tror inte jag hinner lära mig att dreja :)
Jag har en önskan att fästa post-its på koppen och glasera över. Finns det någon som helst chans att glasyren skyddar pappret från keramikugnens värme? Eller är detta projekt dömt att misslyckas?
Vill ge en present till en omtänksam person som under lång tid gett mig små post-its med uppmuntrande budskap.
Tittade först på medium som Mod Podge dishwasher safe, men har uppfattat att det inte är matsäkert eller mikrovågsugnssäkert. Och vill ju gärna för enkelhetens skull att personen inte ska behöva tänka på det.
Ber om ursäkt om detta är helt fel forum för mina funderingar!
Mvh, Noob
Nej det går inte, det brinner bara upp och lämnar inga spår. Det finns dekaler som är gjorda till keramik, dom lägger man i vatten och så blir den tunna tryckta filmen fri från det papper som man har gjort trycket på, den tunna filmen med tryckt motiv kan man så sätta fast på en färdig kopp och bränna till 750 grader eller vad leverantören rekommenderar. Det behöver ingen glasyr över
Just som sägs i #1.
Man kan köpa en vitglaserad kopp och applicera dekaler, som bränns fast.
Bilden visar hur dekalarken kan se ut.
Vissa tillverkare säljer även enfärgade ark, där man själv kan klippa/skära ut sina figurer.
Ett annat sätt är att måla sin dekor på den vita koppen, med porslinsfärger (enamels) som bränns i ungefär samma temperatur.
Här finns också guld och platina, blankt eller matt…
Eller en kombination av båda….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-02-21 19:03 av Bo§e
Tack så mycket för tipsen! Ska kolla vidare åt de hållen!