egna schabloner till hänkelpress
Var beställer ni egna schabloner till hänkelpress.
eller om ni gör dom själva vilket material gör ni dom i.
Bitte
Man kan göra schabloner i många material. Huvudsaken är att de kan stå emot trycket från leran.
Mitt "favoritmaterial" har varit aluminiumplåt, åtminstone 2-3 mm tjock.
Har också provat plexiglas, vilket också fungerar, men jag tyckte inte att det var lika trevligt att jobba i, så jag återgick till aluminium, vilket är ganska lättbearbetat med "vanliga" verktyg (borr, fil, smärgelduk).
Många mekaniska verkstäder har idag CNC-styrd fräsutrustning, och kan lätt göra en schablon från en skiss.
Om man inte vill göra schablonen själv, kan man fråga runt bland sådana firmor.
Och, kanske (?) finns den någon verkstadsskola som kan åta sig ett sådant jobb, som ett undervisningsprojekt…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Sparat lite klickgolv bitar! Passar utmärkt till schabloner och till öronpressen! Dom tål vatten jjättebra och lätta att jobba i! Det blir en och annan avlyftare med!
#2: Låter som ett bra förslag.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag använder kopparplåt som är väldigt lätt att arbeta med och håller hur länge som helst
Jag har nyligen börjat tillverka i 3D skrivare, som funkar fint. Men det skulle vara dyrt att köpa en 3D skrivare enbart för det ändamålet :)
Kopparplåt är bra, som Ler skriver. Har använt i storproduktion, håller i åratal.