Bästa hållbaraste sättplattor
Hej! Jag behöver köpa två sättplattor till min gammal 120 liters box Chematex samt kanske 4 till mina 60 liters runda Rhode. Jag anar det finns olika materialval, vilket är det säkraste och hållbaraste? Och vart köper man till bästa pris, Stockholm Malmö eller utomlands?
Mvh Mark
- Redigerat 2022-04-08 12:17 av [cbhank]
Menar du sättplattor?
#1: ja tack, fixat :)
- Redigerat 2022-04-08 12:17 av [cbhank]
#2: Det vanligaste för el-ugn är väl Kordierit, alternativt om du hittar high temp versioner av kordierit hyllorna med mer aluminium. Beror lite på hur varmt du skall bränna.
#3: 1260 högst temp.
#4: Tänker att Kordierit funkar om du tar lite tjockare. Oklart exakt vad som säljs på tex. Cebex, de skriver inte vad det är för material i plattorna. Annars kolla med Brännpunkt, de brukar ha bra koll på vad de säljer. Alternativet är annars kiselkarbid? med det är rätt jävla dyrt.
Kiselkarbid kan leda el, som kan vara värt att tänka på när man väljer plattor till en elugn.
Jag tror att det är tjockleken som avgör hållbarheten, men man får ta i beaktande att tjockare sättplattor ta mer energi att värma upp.
Transportkostnad är värt att tänka på om du inte ska köpa lokalt. Kan tänka mig att du kan hitta lite billigare i Tyskland, som är en större marknad med hårdare konkurrens, man vad kostar det att frakta hem plattorna?
#5: Ser att Cebex numera skriver "ugnsplatta", av någon anledning….
Såvitt jag vet är de av sillimanit, som de "alltid" varit..
"Don't Panic" (Douglas Adams)