Ugn kommer ej upp i temp
Hej!
Har köpt en Rohde TE145 från år 2000 med styrenhet Bentrup TC40. Skulle testbränna en tom ugn (med några käglor). Körde följande program:
120 gr/h till 600 grader
Därefter full effekt till 1260 grader
10 min hold
Slut
Ugnen kom upp till 600 grader på 5 timmar som planerat. Därefter gick det trögt och efter totalt 12 timmar stod den på 900 grader. Den tuggade långsamt upp, ca 15 grader i timmen till 940 grader, sen stängde jag av den.
Ugnens specifikationer:
400 V, 16 A, 10.5 kW
Maxtemp 1300
Inkopplad med 2,5mm^2 trefaskontakt genom 3 st 16A automatsäkringar. Detta ska kunna leverera 11 kW. Huvudsäkringarna i huset är på 20A.
När ugnen svalnat testade jag att lägga en pappersbit vid varje element och köra ugnen på maxeffekt i någon minut. Alla pappersbitar fick brännmönster efter elementen så jag antar att de alla fungerar. De är dock lite gamla och behöver enligt okulärbesiktning bytas snart.
Vad tror ni kan vara problemet?
Ja, det verkar sannerligen litet slött…!
Du har gjort de grundläggande testerna, och vet att säkringar och element är hela….
Då kan man nog bara konstatera att elementen gjort sitt, tyvärr.
///////////////////////////////////
En sak till som du kan kolla, är om du har ett spänningsfall på elnätet.
Spänningen måste man mäta medan ugnen går på full effekt.
Om spänningen per fas "dippar" ner mot 212-215-218 V (eller värre) i stället för att ligga runt 230 V, har vi nog en del av orsaken här…..och kanske i kombination med slutkörda element…
Spänningsfall är en effektsänkare, och kan ibland spela elaka spratt hos ugnsägare…
Och en annan tanke:
Kanske någon har "knorrat" egna element till ugnen, och inte räknat så noga på effekten…?
Även sådant händer….
Hur som helst verkar det som om du står inför ett elementbyte….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-04-17 21:15 av Bo§e
#1: Tusen tack för utförligt svar, Bosse!
Jag vet inte riktigt hur jag skulle gå till väga för att mäta spänningen över faserna när ugnen är igång… Jag körde dock ugnen på natten när inga andra apparater var igång.
Jag får testa med nya element. Kvinnan jag köpte ugnen av brukade köpa hos Cebex, så jag skickade dem ett mail om saken.
Tack!
- Redigerat 2022-04-17 21:23 av luddolera
Om man ringer sin elleverantör, brukar de kunna komma och mäta spänningen.
Ibland kopplar de in en loggande apparat som mäter spänningen under en viss tid (och då måste man förstås köra ugnen under tiden).
Brukar vara kostnadsfritt, såvitt jag vet…
En elektriker kan förstås också mäta spänningen…
- Redigerat 2022-04-17 21:59 av Bo§e
#3: En elektrikerkompis kommer hit idag och mäter spänningen. Blir spännande (höhö)!
Ja, oavsett vad resultatet blir, är det bra att veta hur mycket ugnen eventuellt sänker spänningen….eller inte…
Spänningsfall kan bero på ett hårt utnyttjat, och litet underdimensionerat elnät i området man bor i, eller så kan det vara lokalt, och bero på hur eldragningarna i fastigheten ser ut…
#5: Vi upptäckte att det bara var spänning i två av tre faser från vägguttaget, så troligen är det anledningen till att ugnen inte orkat högre än 940 grader. I kombination med trötta värmeelement kanske. Vet du vad elementen har för resistens som nya, och vid vilken resistens man borde byta? Tänkte passa på att mäta detta också.
Vi råkade ta sönder termoelementet under vår felsökning, så jag får försöka få tag på ett nytt sådant också.
Ja, om ugnen bara fått ström via två av de tre faserna, har vi ju svaret där….!
Då kan du sluta leta…🙂
Men i så fall är det litet konstigt att "papperstestet" visade ström på alla element….????…eller gjorde det verkligen det…?
Tråkigt med termoelementet….men du kan ha haft tur…
Om den tunna tråden inuti termoelementet fortfarande är hel, behöver du bara byta porslinshöljet, och då blir kostnaden bara en bråkdel…
Kolla försiktigt, och ring lämplig leverantör..
400 V, 16 A, 10.5 kW!
Wow, den slukar energi dvs den får din elmätare att snurra rejält. I synnerhet med de extremt höga elpriser vi har idag 2022!!!
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#8: Är ingen expert alls, men jag tycker att 400 V, 16 A, 10,5 kW låter ganska standard på en ugn på 145 liter…Men visst kostar det mer nu, när jag senast höll på med keramik (nyss tagit upp det igen) räknade vi med att elkostnaden för en bränning i en 150-litersugn var ca 25 kr och inte berodde det på att ugnarna var mer energisnåla förr 😁
- Redigerat 2022-04-21 22:14 av Umeelle
10,5 kW och 145 liter låter ganska "standard", och är säkert helt ok, så länge elementen är friska.
"Lågeffektugnar" låter förföriskt, men de får i stället jobba längre tid, som äter upp förtjänsten, och dessutom förbrukar de mer element av samma orsak….
Ja, elen har blivit dyr…! 😬
- Redigerat 2022-04-21 22:25 av Bo§e