Keramik iFokus

Keramik

Läst 316 ggr
nyburgaren
2

Glasyr val

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska man blanda själv eller finns det gärdiga äppleglasyrer

nyburgaren
1

#0: färdiga

ler
0

Vilken färg skall äpplet ha?

Bo§e
3

Ja, man kan gå många vägar, oavsett om det handlar om köpeglasyrer eller egenblandade…
Kan tänka mig någon form av dubbelglasering, särskilt om man har sprutresurser….

Päronet (bilden) med sin avbrutna stjälk (!) fick först ett oregelbundet pålagt skikt av en spännande reaktiv engobe, därefter täckt med en sidenmatt ljusgul (!) glasyr…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

nyburgaren
0

jättefin glasyr på päronet! Har en äpple glasyr men den blir för slätt och matt. Provade Nickeloxid och rutil i en zinkbariumglasyr den blev äpplegul men med strimmor i… Har ett Äpplerecept från Höganäs keramik jag inte har provat än! Men nu är provugnen igång och äpplena skröjade..

Ulla
0

#3: Wow!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
0

Säger det samma som Ulla, wow

Bo§e
0

Tack ! 🙂
Men den reaktiva engoben kan jag tyvärr inte beskriva….
Den fanns "i skåpet" på Höganäs Keramiks labb, och troligen är det Östen Ivarsson som är "pappa" till den, eller möjligen någon före honom…
Den hade det prosaiska namnet "Engobe 7" minns jag,
Såvitt jag vet användes den aldrig i massproduktionen….den krävde litet speciell sprutteknik…
Dumt nog, eller kanske av respekt, gjorde jag inga anteckningar, och nu 40 år senare är minnet blankt…..
Päronet är drejat i fabrikens produktionslera och bränt i 1180°C.

• Redigerat 2022-04-21 20:07 av Bo§e
ler
0

Inte allt skall man göra igen, det är fint att just det päronet är helt unikt och så spelar det ingen roll hur det blev till.

Bo§e
1

#4: >> Men nu är provugnen igång och äpplena skröjade.. >>

Just precis…snåla inte med proverna innan det blir "skarpt läge"…!
Ser fram emot att få se resultatet (nyfiken) 🙂

nyburgaren
0

Här är en gulgrön som använts till äpplen receptet är från 71 och kommer från Höganäskeramik! Får leta efter Engob7 om det gömmer sig här någonstans😀

nyburgaren
0

Nu dök det upp ett äpplerecept igen! Appropå engob så gjorde John Andersson en grundglasyr han kallade för Sung som användes flitigt över olika engober! Jag går igenom alla egoner nu😀

nyburgaren
0

Här kom recept 2

Bo§e
0

#12: DEN, skulle mycket väl kunna vara den gula täckglasyren som jag använde ovanpå "Engobe 7".

Kul med recept-arkeologi…! 🙂

• Redigerat 2022-04-21 21:56 av Bo§e
nyburgaren
0

Kul med glasyr historia! Har Skrombergaverkens glasyrer också att gå igenom!