Keramik iFokus

Keramik

Läst 354 ggr
MajaMajaMaja
1

Fel i glasyrbränningen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort en glasyrbränning 1250 där glasyren smälte ut jättefint och jämt och
inte rann alls. MEN alla godsen gick sönder pga satt fast i plattan. När jag lyfte upp godsen satt de fast (på alla hyllplan) och delar av botten lossnade mer eller mindre och satt fast

Jag kan inte förstå varför. Kan jag ha gjort fel med plattengoben, för tjockt, för tunt ej torkat ordentligt?

Jag hade torkat botten ordentligt så ingen glasyr kvar (hade använt vax på vissa)

Hade tre hyllplan med gods då allt stort som smått fastnade (se bild)

Har någon en idé om varför det blev så här?

ler
1

Vad har du för plattengobe? Bästa är att blanda hälften kaolin och andra halvan aluminiumhydroxid och kanske du har för tunt lager av det. Man kan pensla på det eller spruta på det, bra om det får torka en dag men egentligen inget krav.

bjorn.lindberg
1

Det kan vara lavaprickarna också, ibland smälter de ut lite och sätter sig i plattorna. När godset kryper på svalning så sitter prickarna och godset fast i plattan och muggen spricker. Om du använder plattengobe se till att den är så pass tjock att den kan gå sönder när nåt "limmar" fast, 1-2 mm brukar vara lagom. Själv tröttnade jag på plattengobe och har duttar / wadding under saker som kan fastna. Mer jobb att sätta ugnen men man slipper slipa bort plattengobe och så vidare.

nyburgaren
0

Plattengob är inte din lösning😀du får dreja droppskålar då glasyren kan rinna ner i☹️

Ulla
0

Möjligen finns det litet glasyrrester kvar efter avtorkningen, men det ser inte ut som om glasyren har runnit.Jag tror mer på de första förklaringarna. Har själv råkat ut för att något enstaka föremål fastnat på liknande sätt, trots att jag torkat av ordentligt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
1

Ett enkelt knep är att pensla fotringen med ett lager tunn slicker/engobe av någon "vanlig" vit stengodslera, i samband med beskickningen.

Man kan också använda samma lera, uppslammad, om man siktar bort basaltkornen….så blir det ingen färgskillnad alls…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-04-30 17:43 av Bo§e
MajaMajaMaja
0

#5: Tack allihop snälla för alla svar!

Tror du Bosse också att det är lavaprickarna som smälter ut?

Dessa Duttar/wadding hur funkar det? Är det skröjade små plattor?
Kan inte de glaserade godsen fastna i dessa i botten?

Bo§e
0

#6: Ja, jag misstänker att det är "prickarna" som smälter fast.
Har svårt att tänka mig något annat. Glasyren når inte ner till plattan, så den kan vi ju utesluta.

Men, plattorna är väl behandlade….?

• Redigerat 2022-05-01 20:46 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#6: Duttar eller wadding på engelska. Finns lite olika varianter beroende på vad man bränner, de vanliga är antingen 50 delar kaolin och 50 delar aluminiumhydroxid eller 50 delar ball clay och 50 delar kvartssand. Själv använder jag ball clay och kvartssand. Kaolin och aluminiumhydroxid ger små vita märken som jag inte är nåt förtjust i.

Kvartssand brukar finnas på Hornbach på poolavdelingen, används som filtersand till poolen. Ta din ballclay och hälften av sanden, blanda torrt tillsätt sen 15-20 delar vatten. När du har nåt som är rimligt mixat så knåda in resten av sanden. Du vill inte att det är för löst, skall vara som vanlig lera typ. Ett annat alternativ är att ta en vitbrännande stengods lera och knåda in så mycket sand du tycker är lagom. Hur som helst, gör små bollar av din duttmassa och limma fast med trälim 3-5 stycken under en mugg. Trälimmet gör att de sitter kvar när dutten torkat. Låt torka innan du bränner. Funkar bra för tallrikar också men du behöver betydligt fler, kanske 20-25 stycken för en stor tallrik.

ler
1

Jag har bränt flera tusen saker med lavalera och har aldrig haft det problemet, om plttengoben är tjock nog sker det inte.

Bo§e
1

#9: Håller med om att det är ovanligt, men jag har sett det här förr, och då oftast i kombination med dåligt behandlade plattor (eller inte behandlade alls…)

Och vissa "lavaleror" är mer benägna att "kladda" än andra, inte minst vid mycket värmearbete.
Tänker särskilt på Wagner 695/8, som kunde bli riktigt besvärlig.

Men, med välbehandlade plattor borde det inte hända…