Ruben Lind ugn
Hej alla ungskunniga.
Jag har fått tag på en Ruben Lind elugn som jag eventuellt kommer kunna hyra in mig på i sommar, alltså inte köpa. Undrar helt enkelt lite om någon vet saker som är bra att tänka på med dessa ugnar.
Tyvärr bor jag långt ifrån stället där ugnen står, och kan inte åka dit och kolla på den förrens jag flyttar uppåt landet i juni. Får därför för tillfället förlita mig på bilderna jag har för att förstå mig på den så mycket jag kan innan jag kan se den i verkligheten. Bifogar dessa nedan också.
Nu till mina specifika frågor:
Har läst tidigare trådar om Ruben Lind och i en stod det att ugnen var "endast nitad till 1100 grader". Vad betyder detta? Kan man redan på dessa bilder se hur högt denna ugn kan bränna?
Det är en spricka i dörren som ni kan se på en av bilderna, är detta något man behöver laga eller åtgärda?
Min kontaktperson säger också att ugnen inte använts på länge (vet inte exakt men kan vara 20 år) och därför är det lite gambling om den ens funkar. Är det något man ska tänka på när man testar en så gammal ugn?
Vet inte heller hur det ser ut med ventilation i lokalen. Ska självklart prata med min kontaktperson om hur ventilationssystemet ser ut men vill gärna att någon skriver vad som är bra grundförutsättningar.
Har hyrt in mig på en annan elugn och har inte mer erfarenhet än det jag läser mig till, så därför vill jag gärna ha alla era bästa tips och största farhågor så jag vet vad jag ska tänka på.
Tacksam för hjälp och hoppas alla har haft en fin solig helg över hela landet.
Om du tänker bränna stengods, ser inte förutsättningarna så bra ut.
Först: Den är märkt (skylten) med "1100°C", vilket kan innebära att styrutrustningen jobbar med "Typ-K"-systemet, vilket inte alls lämpar sig för stengodstemperaturer.
Men, styrutrustningen kan ju vara utbytt vid något tillfälle (?), dvs om det finns någon alls, vilket inte syns på bilderna.
När jag zoomar in en av bilderna, tycker jag mig se en "K"-givare som sticker in från taket, vilket då skulle bekräfta dessa farhågor…
Här finns en del obesvarade frågor….
Ugnens volym är svår att bedöma av bilderna, men jag tycker hur som helst att 5,5 kW effekt verkar litet lågt, om ugnen skall användas till stengodsbränning….
Så, det här är nog i grund och botten en lergodsugn…och kanske med litet för mycket "lösa tåtar" (både bildlikt och bokstavligt) för att den skall gå lätt och snabbt att få igång…
…kraxade olyckskorpen…😬
Men alltid bäst att vara realistisk…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-05-01 19:53 av Bo§e
Tack för snabbt svar. Så det verkar alltså vara en lergodsugn, lite som jag misstänkte. Om man då jobbar med lergodslera och lergodsglasyrer, alltså håller sig till Max 1100, tror du att den går att använda då? Det verkar som att det finns flera saker jag borde ta reda på innan jag testar, såsom att få koll på styrsystemet som då inte syns på bilderna. Vilka andra ”lösa trådar” eller frågor får du som jag borde reda ut innan jag testar ugnen?
De viktigaste "lösa trådarna"
Finns det en styrutrustning…?
Om styrutrustning finns, är den hel….?
Är givaren hel…?
Är givarens kabel av korrekt typ…?
Är ugnens element hela…?
Fungerar kontaktorn…?
Men, om allt fungerar och kan kopplas ihop korrekt, är ugnen förstås helt ok att bränna lergods i…..
Sprickor kan man täta med keramisk ull…
🙂
Hej igen! Tack för listan. Hur kollar man detta? Vet du om det finns någon manual för dessa ugnar? Eller behöver man kontakta en elektriker?
Vore bra om någon med "rätt ögon" kom och tittade på alltsammans.
"Vanliga" elektriker har inte alltid heltäckande kunskaper inom det här området…
Var finns ugnen…?
- Redigerat 2022-05-02 20:45 av Bo§e
Ugnen finns utanför Kramfors
Ok, du har fått ett PM.