Kalium Frittor
Hej på er. Jag har letat efter en fritta liknande Fusion Frit F-413 (som ger natrium, aluminium, kvarts och inget annat) fast för kalium. Det verkar lite skralt med frittor som bara ger kalium, typiskt får man med en massa annat som tex. bor. Nån som har nån ide?
Ett alternativ jag funderade på var att göra mina egna kalium frittor. Michael Cardew pratar om en kalium fritta i Pioneer Pottery som verkar görbar. Jag har tyvärr ingen praktisk erfarenhet av att göra frittor så jag tänkte höra om någon har nåt bra boktips eller liknande på hur man går till väga.
Tack på förhand.
Antingen får du använda en degel och tömma innehållet i vatten eller så finns det fritta ugnar, som finns i relativt små format, jag menar att Naber har sådana. Sen när man har granulatet så måste man ha tillgång till kulkvarn så man kan mala frittan, då är våtmalning bäst men det går att torrmala också. Men får man fråga varför du vill ha bara kalium och inget annat än kvarts och aluminium? Normalt är det ju bra med lite kalcium och bor om det skall vara en basfritta. Även styrfrittor har som regel något av det du inte vill ha.
- Redigerat 2022-05-03 21:33 av ler
#1: Tackar för input, skall kolla om jag hittar en frittaugn från Naber, chansen att jag faktisk köper en är rätt låg men ändå.
Anledning är att jag kollade på en UMF av en askglasyr som finns i Daniel de Montmollins bok The practice of stoneware glazes, sidan 234, bild på sidan 230. Den har följande analys:
CaO 0.59, MgO 0.15, Na2O 0.01, K2O 0.24, Al2O3 0.11, Fe2O3 0.01, SiO2 1.95, P2O5 0.08
Analysen är en smula absurd onekligen. Daniel menar att de utvecklade en praktisk glasyr från askan genom att tillföra fosfor i form av kalciumvätefosfat tills den slutade rinna, oklart varför de inte använde benaska.
Hur som helst, efter att jag försökt rekonstruera analysen med vanliga material har jag dragit slutsatsen att det blir knepigt att få tillgång till så mycket kalium utan att använda kaliumkarbonat, vilket är rätt opraktiskt. Det närmaste jag kan komma är ungefär detta:
Kvarts 28.51
Wollastonit 17.33
Kaliumkarbonat 13.69
Benasks 12.48
Ball Clay Cebex 10.33
Talk 8.73
Kalifaltspat NGP 8.31
Rödjärnoxid 0.62
Med 13.69 delar Kaliumkarbonat. Kan ju vara att det finns nån fritta som skulle funka och jag har missat, men om det finns nåt i stil med Fusion F-413 så hade det varit hyfsat enkelt.
Finns en hel del frittor som kunde fungera till det där
#3: OK, problemet är att jag hittar ingen som inte antingen drar in bor eller zinc så om du har har nåt tips på en fritta som du tror funkar så hade jag hemskt gärna velat veta vilken den är.
M 1233
0,4 Na. 0,03 Al. 2,4 Si
0,3 K
0,3 Ca
Kunde kanske gå, måste det vara helt utan zink och bor?
#5: Så vitt jag kan se ja, har ju inte provat med zink eller bor i frittan så jag vet ju inte helt säkert. Problemet med M 1233 är väl att den drar in natrium. Oklart om man kan substituera natrium för kalium. Jag får prova lite och återkomma.
A 4043 kan funka fint till dig inget zink och inet bor och heller inget natrium. Bara kalium, kalcium och magnesium och kvarts och aluminium förstås
#7: OK, tar en titt på den, tackar så mycket