Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramikugnar
Läst 237 ggr
Mwins
0

Råd om ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hej,
Jag fortsätter att leta en ugn och har hittat en gammal till salu för 25000kr.
Tycker priset verkar högt för en så gammal ugn, men som nybörjare vill jag ändå kolla med er kunniga om det verkar rimligt? I priset ingår plattor etc.

Står i valet att fortsätta försöka hitta en bra begagnad eller att köpa en ny. En aspekt är väl skillnaden i energiåtgång antar jag? Jag ska bränna stengods.

Borde jag kanske lägga pengarna på en ny ugn istället? Och hur är det med automatiken? Vill inte ta mig vatten över huvudet :)

Tacksam för alla råd!

Bo§e
0

Ugnen är en Nabertherm Modell "14" av litet äldre modell.
Tveklöst en väldigt bra ugn…! Jag tvivlar på om det går att hitta något bättre på beg.marknaden idag.
Och, det här exemplaret ser ju dessutom ut att vara i ett väldigt bra skick…

Underhåll: Nabertherm har "evig" service. Det går fortfarande att beställa element och steatitrör till dessa ugnar, om man vid beställningen uppger modell, tillverkningsnummer och tillverkningsår, dvs vad som står på typskylten.

Men "någon" har bytt ut styrutrustningen på senare tid, till något slags "industriell" styrning.
Är det bra eller dåligt…?
Om styrutrustningen fungerar, och är någorlunda lättbegriplig, kan det vara helt ok, men en del sådana här "industristyrningar" kan vara litet snåriga och abstrakta att förstå sig på, så det måste du kolla och ta ställning till.

Priset känns onekligen högt för en så gammal ugn, men med tanke på kvaliteten, och att den inte alls ser misshandlad ut, skulle det ändå inte bli ett dåligt köp….tänker jag….

En gammal Nabertherm med 5-sidig uppvärmning i så gott skick måste ses som ett "fynd", oavsett alla andra funderingar….

Allt förutsatt att styrningen är ok, och är någorlunda användarvänlig, förstås….

Är priset "odiskutabelt"…?

PS - 1
En "modern" ugn i samma storlek förbrukar inte mindre el än den här…..
DS

PS - 2
Ugnens effekt skall vara ca 12 kW, dvs vad som står på typskylten.
Kolla, om möjligt, att inte föregående ägare sänkt effekten (genom att sätta in en annan elementsats) för att kunna komma ner i 16 ampere säkringar.
Vill inte måla f-n på väggen 😬 men sådant har förekommit….
Och i så fall blir ugnen inte så "kul" att bränna stengods i, och det borde då sänka priset med vad en elementsats kostar……
DS

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-05-05 23:24 av Bo§e
Mwins
0

#1: Fantastiskt vilken hjälp man kan få på detta forum, tack!!
Jag kikade på pdf av manualen till styrningen, och den känns onekligen snårig, men jag ska fråga ägaren mer om den. Och man kan ju alltid hoppas att det finns någon vänlig själ här inne som stött på /använder den här typen av styrning :)
Återigen, tack för hjälpen!

Bo§e
0

Ja, kanske ägaren kan ge dig några tips och "genvägar" till förståelse av styrningen…

"Don't Panic" (Douglas Adams)