Keramik iFokus

Keramik

Läst 373 ggr
Lovie
0

Bäst i test på keramikugnen?

Jag går i funderar på att köpa ny ugn. Ca 90-100 liter. Vad är er erfarenhet av ugnar och från vilken säljare får man bäst support.

Jag undrar också över elementen. Är de dyra att byta ut?

Är det enkelt att Byta element själv? Vissa ugnar är trånga.

Är det en enkel teknik/datorstyrning?

Tack på förhand :)

Bo§e
1

Priset på element kan variera en del mellan olika ugnar, beroende på hur de är beräknade och dimensionerade.
Men om elementen till en viss ugn är billiga (kanske för att de är tunna), får de i stället bytas oftare, vilket innebär att totalkostnaden ändå blir högre än man trott.
Dessutom måste ju jobbet göras fler gånger, vilket heller inte är så kul.

Själv är jag sedan gammalt en "Nabertherm-fan" bl.a. pga ovanstående, men det är ju mitt personliga tyckande…
Kostar kanske litet mer vid själva inköpet, men kommer att vinna i det långa racet.
Likt sagan om haren och sköldpaddan…🙂

Och färre servicetillfällen handlar ju inte bara om pengar…..sänkt "strulfaktor" höjer också livskvaliteten….

Är man bara "normalhändig", kan man ganska lätt Byta element själv.
Ja, det kan vara litet trångt på vissa ställen.
Kraftiga nypor är ett plus, när anslutningsklämmorna skall dras åt.
Tips: Byt ett element i taget (dvs riv inte bort allt på en gång), så undviker man felkoppling.

De flesta styrningar är godkänt användarvänliga, och inget man behöver oroa sig för. Man lär sig snart.
Jag vill påstå att det är enklare än att t.ex. köpa ny telefon…🙂
Och när man väl lagt in sina "favoritbrännkurvor", behöver man inte fundera mycket alls….

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-05-22 20:14 av Bo§e
Lovie
1

Tack Bosse. Jag håller med Nabertherm är bra. Jag har en själv. Just nu är jag lite nyfiken på om jag ska köpa en mindre eftersom jag ska flytta. Jag kommer heller inte att bränna så mycket i framtiden. Tror jag ☺

Bo§e
0

Top 60R, 80R och 100R är riktigt bra ugnar runt den storlek du tänkt dig…

"Don't Panic" (Douglas Adams)