Keramik iFokus

Keramik

Etikettforma
Läst 114 ggr
NettaniKrok
0

Stengodslera i gipsform

Har köpt salladsskål och pastaskål i gips från Cebex och det som behövs för att gjuta med stengodslera s20 och undrar hur länge man låter leran ligga i innan tömning första gången resp andra gången innan gipsformen får torka upp igen?

Bo§e
0

Hej,
Här är det omöjligt att svara tvärsäkert.
Gjutleror är litet olika (ibland väldigt olika), och sedan beror det ju också på hur tjockt gods du vill ha.

Men gamla "tumregler" säger följande:
Ställtid: 20 - 30 minuter per 4 mm godstjocklek.
Uttagstid: 60 - 90 minuter

Ovanstående gäller heltorr form. Andra gjutningen blir tiderna litet längre…
En annan förutsättning är också att slamman har rätt specifik vikt, dvs rätt vattenmängd….

Du får ta detta med en nypa salt, och justera dig fram till optimala tider med just din lera, men börja någonstans enligt ovanstående, och notera noga allt du gör.

PS
Det kan vara frestande att gjuta väldigt tunt, men när det gäller stengods och porslin får man tänka på att alltför tunnväggigt gods kan deformeras/kollapsa i glasyrbränningen, när leran sintrar.
DS

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-10-11 13:46 av Bo§e
NettaniKrok
0

#1: tusen tack, nu har jag en riktlinje iallafall, har nyss blandat den och ska nu väga en liter och har lite vatten kvar att ta i om det behövs! Kan jag testa å gjuta en form imorgon eller ska jag vänta ytterligare en dag? Det jag häller ur gipsformen kan jag hälla tillbaka det direkt i hinken med den nyblandade leran? Har blandat 25kg torr s20 med tillbehören som ska vi enl. Nordic Kiwi som hjälpte mig.

Bo§e
1

#2: Försök att inte tillsätta för mycket vatten.
Om Nordic Kiwi har gett dig en specifik vikt (litervikt) för S-20, försök hålla dig så nära den som möjligt.
För mycket vatten i slamman = problem

Det är bra om den nyblandade slamman får stå och "mogna", gärna över natt, men åtminstone ett antal timmar om man har bråttom…

Ja, det du häller ur formen skall direkt tillbaks till den nyblandade leran.

Undvik att röra ner luft i slamman…!
Grundtips: Rör "långsamt med en bred slev".
Snabba elvispar, och fel teknik i övrigt, kan "sörpla ner" åtskilligt med luft i slamman.
Om leran blåsar sig vid glasyrbränning: Läs detta igen…😬

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-10-11 15:25 av Bo§e
NettaniKrok
0

#3: Tack Bosse🙏🏻!Jag ska göra mitt bästa😀Ska pröva imorgon så får jag se hur det går….