Keramik iFokus

Keramik

Läst 105 ggr
Ålands folkhögskola
0

Ersätta zinkoxid

Jag vill använda glasyrrecept som innehåller zinkoxid, men har problem med att ZnO sväller och gör glasyrslammet grötigt. Min tanke är att ersätta åtminstone en del av ZnO med zinc i en fritt. De zinkhaltiga frittor jag har hittad hittills alla innehåller bor, som inte ingår i de ursprungliga recepten.
Är det någon som känner till en fritt som innehåller mycket zink men inte bor (inte heller zirkon)?

nyburgaren
0

Upplever inte zinkglasyrer som grötiga även upp till 25procent i Kristallglasyrer! kanske man får ha i mer vatten i proverna man gör.

Ålands folkhögskola
0

Jag misstänker att felet är zinkoxiden jag har hemma. Blanda en hink, testa, allt OK. Någon vecka senare blandningen är grötig. Om jag doppar någonting utan att späda kraftigt trillar glasyren av, späda ut ordentligt och brända resultatet är fel.
Varifrån köper du din zinkoxid, och finns det någon information på påsen?
Jag kan tillägga att jag har använt samma recept tidigare och inte haft samma problem.

• Redigerat 2022-11-04 16:01 av Ålands folkhögskola
ler
0

Nejdå jag är enig med #1 det borde inte bli grötigt. Fritta M9596 är nästan bara zinkoxid med en liten del kvarts och lite bor, men det är så lite att det inte borde göra någon skillnad

Ålands folkhögskola
0

Tack för infot om M9596. Vet du om Sintring har det, eller någon annan leverantör i Stockholm/Uppland regionen? Jag bor på Åland, och det är svårt med leverans från Sverige.

Sintring
0

Du har ett PM