Vad är detta för ugn?
En närbild av typskylten skulle ge oss all nödvändig info.
Det är i alla fall en Scandia-ugn av typen "EF" eller "IW"….
Storleken är jättesvår att avgöra på fotot, men eftersom dörren bara har 1 låsratt, gissar jag att volymen är någonstans kring 90 - 110, eller rentav 160 liter. Litet osäker här…
Men för att veta mer behövs den info som står på typskylten.
Styrutrustningen verkar vara en analog, äldre typ.
Frågan är om det är en halv- eller helautomatik…?
Och jobbar den med mätsystemet "Typ S" (stengods) eller "Typ K" (lergods)…?
Kan du ta reda på mer om den…?…eller åtminstone en närbild…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-12-09 17:19 av Bo§e
#1: tack för snabbt svar.. kommer få närmare information i helgen. Har blivit erbjuden att få den från en gammal daglig verksamhet så jag bara tackade och tog emot:)
Vad är skillnaden mellan hel och halv automatik? Och går den att uppgradera till helautomatik om det skulle behövas? (Gissar att det är bättre:))
Hej,
Bra att du får mer info.
Själva ugnen (oavsett om det är en IW eller EF) är en bra ugnstyp, som är väl värd att satsa på.
En helautomatik gör "hela" jobbet från start till stopp.
En halvautomatik kräver att man måste passa en tid och ändra en inställning under bränningens gång.
I värsta fall jobbar styrutrustningen med mätsystemet "Typ K", vilket begränsar till enbart lergodsbränning.
Det brukar synas, om temperaturratten är begränsad till "max 1200°C".
Om styrningen är "stengodsmässig", dvs jobbar med "Typ S", är temperaturratten begränsad till "max 1400°C .
Det här får du också kolla upp.
Att uppgradera en styrutrustning är inte så lätt gjort.
Då är det enklare och faktiskt billigare att byta ut hela styrutrustningen mot en modern.
Inte alldeles gratis, men om ugnen inte kostade så mycket, kan det vara värt det.
Visa gärna en närbild på "styrdosan", så kanske vi kan ta oss vidare….
Sådana där har jag arbetat med och dom funkar bra, automatike är enkelt bara att ställa in effekt och temperatur
#4: Skiftar den effekt automatiskt…?
Scandia använde en rad olika styrningar genom åren, de flesta tillverkade av Jensen Electric.
Har stött på denna någon gång förr, men jag minns inte om den är hel- eller halvautomatisk…?
De förekom som både "S" och "K"
- Redigerat 2022-12-10 15:19 av Bo§e
Ja den skiftar själv
Ok, då var ugnen faktiskt äldre än jag trodde (den ser ju så fin ut på bilden 🙂 )
Det är en "M 70" med 7 kW effekt.
Ugnens volym är m.a.o. 70 liter.
Och även denna är en väldigt bra ugn…!
Och även styrningen är gammal. En EL 52 U.
Jag är verkligen inte säker på att detta är en helautomatik.
Inget yttre tecken tyder på det.
Och temperaturregulatorn är ograderad. Det betyder att man själv måste kalibrera den med käglor, och sätta de flyttbara markeringarna på önskat ställe.
Det går till så här:
Kalibrera skröjtemperatur:
Kägla 07 (976-987°C) ställs i ugnen så att du kan se den genom kikhålet.
Starta en bränning, och när käglan står i en "snygg båge", något nedåtdippad, vrider du tillbaks temperaturratten tills du hör klicket när reläet slår av. Just i den positionen sätter du en av de flyttbara markeringarna, så har du sedan koll på skröj-inställningen.
Kalibrera glasyrtemperatur, stengods:
Samma procedur som ovan, men (om du tänker jobba med "köpeglasyrer"), då med kägla 7 (1239-1257°C).
Om glasyrerna ändå tenderar att rinna, gör om kalibreringen, men med kägla 6 (1222-1243°C)
////////////////////////////////////
Om det nu är en halvautomatik (vilket jag tror), sköter man den enligt den bifogade PDF:en, som är en kortfattad "bruksanvisning".
///////////////////////////////////
Men så har vi den stora obesvarade frågan, som du måste få svar på:
Jobbar denna EL 52 U med mätsystem typ S eller typ K….????
Om det är "K", är den olämplig/oduglig för stengodsbränning.
Ofta står detta angivet på styrpanelen, men tyvärr inte i detta fall, så vi måste gå vidare.
Bilden ovan visar temperaturgivaren till ugnen.
Här finns frågorna som vi måste ha svar på för att kunna avgöra vilket system denna ugn jobbar med.
Om det skulle visa sig vara "Typ K", måste styrutrustningen bytas ut.
- Redigerat 2022-12-11 18:23 av Bo§e
Hej, och tack för bra bilder,
Tråkigt nog visar det sig vara "Typ K", dvs Ni/CrNi, vilket duger till lergodsbränning, men inte till stengods.
Förr såldes många ugnar med "K"-styrningar, för att hålla priset nere, och det var också fler som jobbade med lergods "på den tiden"….
Det betyder att styrutrustningen måste bytas ut om du tänker använda ugnen till stengods.
Skicka mig ett PM, så skall du får tips angående detta.
Men så nämner du Norge….!
Har denna ugn "levt" i Norge eller i Sverige….?
Om den är norsksåld, betyder det att elementen får "fel" effekt i Sverige, och måste åtgärdas.
(Norge har ett annat 3-fassystem än Sverige)
Här har vi ännu en "måste-veta"-uppgift….
Men…skicka mig ett PM om du vill ha hjälp med detta.
- Redigerat 2022-12-11 18:51 av Bo§e