Ugnen går inte upp i temperatur
Hej!
Är nybörjare och köpte en begagnad 16 liters Naberterm för några månader sedan. Allt har fungerat fint men i morse när jag skulle öppna ugnen efter en glasyrbränning så möts jag av att ugnen inte kickat igång programmet.
Jag startade om på nytt och ugnen beter sig som vanligt men går inte upp i gradantal.
Har kollat säkringar men allt ser ok ut.
Vad råder ni mig att göra?
Vad har du för automatik?
Har du bild på den?
Nabertherm 16R är en 1-fas-ugn, och om jag inte minns alldeles fel, har den ett enda, sammanhängande element.
Det betyder att ett elementbrott eller en bränd säkring resulterar i att man inte får någon värme alls….
Så vi kan nog utesluta sådana faktorer, och dessutom är ju ugnen ny…
- Hur högt upp går den innan den "tröttnar"…?
- Visas någon felkod i displayen…? (kan ta en stund innan den dyker upp)
///////////////////////////////////
En möjlig orsak, som dock inte har med ugnen att göra, är om det förekommer ett spänningsfall på elnätet i ditt område.
Det är inte så ovanligt vintertid, när hushållens elförbrukning är hög.
Det kan orsaka att ugnstemperaturen inte riktigt orkar dit den skall, särskilt om den skall komma upp i stengodstemperatur.
Spänningen behöver inte sjunka så många volt innan det märks på en keramikugn som behöver "allt den kan få" för att komma upp sista biten….
En spänningsmätning (OBS, när ugnen är igång), ger svar på den frågan.
Kan kännas långsökt, men det här problemet har då och då dykt upp runt om i landet, och då särskilt på vintern….
Man skall m.a.o. inte bortse från den här möjligheten.
Det kan räcka med att spänningen kryper ner till (sisådär) 212-215-218 Volt för att ugnen skall få det besvärligt…
Elleverantören brukar kunna komma och spänningsmäta kostnadsfritt (eller så har man ett eget mätinstrument), men glöm inte att köra ugnen medan det mäts…
Här är en enkel spänningsprovare:
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/testinstrument/testpennor/spanningsprovare-013739?gclid=Cj0KCQiAqOucBhDrARIsAPCQL1ZA6nR7optMjA0MbbAu07OA1kiTKjzvN5uRhPB_XKqLJe9fXEjepwEaAvFzEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-12-15 20:37 av Bo§e