Keramik iFokus

Keramik

Etiketterugnugnsproblemrohde
Läst 95 ggr
nennac
0

Fel E A4 i ny ugn

Hej!

Jag har en sprillans ny Rohde Ecotop 60S med TC304-automatik. Jag har kört urbränningsprogrammet och det funkade toppen.

Nu har jag laddat ugnen för skröj, men när jag försöker köra detta program får jag, redan efter 5-10 minuter och utan att värmen stigit alls, felet E A4.

Eftersom ugnen är helt ny borde jag kunna utesluta slitage. Men va kan det va? Hur kollar jag termocouple och contactor som anges i manualen?

Det va nästan 2 månader sedan jag körde den lyckade urbränningen. Sedan dess har det varit eljobb här i området av elnätsbolaget och jordfelsbrytaren i verkstaden hus hade slagit av strömmen. Kan detta ha orsakat fel i ugnen?
Huset är nu också kallt, ca 10 grader för tillfället i verkstan. Kan ugnen ha skadats av kylan, eller måste den ha varmare temp för att starta?

Mycket tacksam för era råd,

Bo§e
0

E A4 indikerar att värmen inte stiger som den skall, eller inte stiger alls.

Eftersom E A4 kommer redan efter 5 - 10 minuter, tyder det på att det inte blir någon värme alls.

Lockkontakten
Det skulle kunna betyda att lockkontakten inte "klickat in" som den skall när du stängde locket.
Att den "tror" att locket inte är stängt, så att säga…vilket resulterar i E A4.
Detta kan vara värt att kolla upp, som rutinåtgärd.

Strömtillförseln
Annars får du kolla upp strömtillförseln, så att faser och nolla ligger där dom skall i vägguttaget.

Titta på ugnens typskylt. Där borde stå om ugnen går på 2 x 400V (2-fas) eller 3 x 400V (3-fas)
Om ugnen går på 2-fas, skulle elementen kunna bli helt utan ström om en fas "fattas" i vägguttaget.
Beroende på vilken av faserna som fattas, skulle det kunna hända att automatik och kontaktor fungerar, men det blir ingen värme alls….med E A4 som följd…

Att det nyligen förekommit eljobb i närheten gör mig misstänksam….
Men börja med att kolla alla säkringar i din central.

Jag tror inte att felet har med ugnen att göra…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-12-29 18:02 av Bo§e
nennac
0

#1: Tack Bosse!

Nu verkar det som om ugnen kommit igång iaf. De parametrar som ändrats sedan tidigare försök är endast värmen i ugnsrummet (stigit från 10 till ca 16 grader) samt att jag bytte program (från rmp1 85 till 60). Och ja, ugnen är nu uppe i nästan 40 grader efter dryg halvtimma.

Men jag funderade också på lockkontakten. Hur kollar man den? Är det nåt som jag kan pilla på själv, utanpå, eller måste jag eller elektrikern in i lilla dosan? Borde man höra ett klick eller liknande när man öppnar/stänger locket?

Just nu gör jag ingenting, bara väntar och ser om allt går bra under natten. Men jag skulle ju vilja begripa vad som funkade nu men inte tidigare idag… (Kan jag ha programmerat så galet att ugnen inte kunde tolka/utföra programmet?)

Bo§e
0

Ja, gör ingenting…🙂..förmodligen fungerar det nu…

Svårt att gissa vad som hände….
Det borde inte gå att programmera in "omöjliga" värden….
?

Lockkontakten:
Tyvärr klickar inte alla kontakter så att man kan höra det….men många gör det….
Vill man kolla ordentligt, får man använda ett mätinstrument.
Men troligen fungerar den i ditt fall, eftersom ugnen jobbar och värms upp.

Rumstemperaturen:
Vid +10°C borde det inte vara några problem att starta.
Om rummet är riktigt kallt, så att displayen visar ett minusvärde när man slår på automatiken, kan det vara omöjligt att starta, och då borde också felkoden E A1 dyka upp, eftersom den då "tror" att termoelementet är polvänt, pga att strömmen går "baklänges"…
Skulle det inträffa, får man värma termoelementet/ugnens insida litet grand med en hårtork eller varmluftspistol, så att strömmen "vänder" i mätkretsen. Då går det fint att starta.

"Don't Panic" (Douglas Adams)