Keramik iFokus

Keramik

Läst 244 ggr
StudioDrejerian
0

Rökutveckling oxider?

Hej alla

Är det normalt med extrem rökutveckling vid bränning av gods som är penslade med oxider?

Häromdagen när jag skulle bränna (åt min väninna) stengods penslade med oxider blev hela garaget rökfyllt och det luktade väldigt konstigt. Temperaturen hann bara komma upp till ca 250 grader- men jag valde att avbryta. Har aldrig varit med om ngt liknande. Är i och för sig nybörjare, men har både skröjbränt och glasyrbränning en hel del.
Jag har en Nabertherm 140E tillverkad 2003, som funkar perfekt. Ugnen står i ett stort oisolerat garage med högt i tak. Ingenting annat än sättplattor, pelare och fatet och skålen som skulle brännas var i ugnen och ingenting låg ovanpå.

Detta är leran och receptet på oxiderna som hon använde:

Lera alster 1: K129N
Lera alster 2: G&S 371

Recept som användes för oxidblandningen:
3-4 delar Kobolt W (1555-01 Cebex)
1 del järnoxid vi spansk (1527-01 Cebex)
Vatten
Glycerol

Vad kan ha hänt? Någon som vet?
Bästa hälsningar Camilla

Bo§e
0

Hej,

Inget av de material du nämner skulle kunna orsaka rökutveckling så som du beskriver.

Det skulle teoretiskt kunna handla om glycerolen, eftersom den ju är "brännbar", men jag tror inte på det heller.
Det kan inte ha befunnit sig så många gram glycerol i ugnen att det skulle kunna skapa ett "rökfyllt rum", eller knappt ens lukta….

Jag tror att det finns en okänd faktor här.
Kanske något föremål som blev kvarglömt i ugnen….?

Hur skulle du beskriva lukten…?
Som bränd plast…?….eller mera åt papper/trä-hållet…?…eller något annat som du kan associera till…?

Eftersom du avbröt redan vid 250°C kanske det finns något spår kvar i ugnen, efter något främmande föremål…
Kan vara värt att kolla.

???

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
1

Helt enig med Bosse, glycerin/ glycerol bildar inte rök, jag har använt det en hel del och det kommer inte ens någon lukt ut ur ugnen. Men en kanske dum fråga, är ni säkra på att det var oxiderna ni använde och inte av misstag kommit att använda något annat

Bo§e
0

#2: Inga frågor är dumma….innan vi vet mer är även detta en möjlighet.

Nu utgår jag från att föremålen i ugnen var skröjade (?)
Men om det hade handlat om oskröjat gods, skulle röken/lukten kunna ha kommit från t.ex. en kvarglömd frigolitkärna i en skulptur, eller något annat "hjälpmaterial" inuti något föremål.

StudioDrejerian
0

#2: Hej
Hon är säker på att hon använt dessa material- men som du säger, alltid bra att dubbelkolla 👍🏻

StudioDrejerian
0

#1: Hej
Jag plockade ut allt ur ugnen när temperaturen hade gått ner med samma tanke som du, men det fanns inga rester av något. Jag tog bilder när jag packade ugnen och på dem ser jag inget konstig eller något som inte ska vara med.
Hon hade skröjat godset innan, jag vet dock inte om hon använt något mer material när hon byggde. Ska kolla för säkerhets skull.

Jag har kört en skröjugn med annat gods efter för att kolla så att ugnen är ok och allt gick perfekt.
Vi tycker att detta är ett litet mysterium, men vi ska nog komma på vad det berodde på 😊
Frågan är om jag vågar testa igen?

StudioDrejerian
0

#1: Jag kan inte associera doften till något, väldigt annorlunda och inget jag kan säga att jag kände igen….

Bo§e
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det är ett mysterium….
Håll oss gärna underrättade…

(Ja, du vågar testa igen….)

StudioDrejerian
0

#7: Absolut- vi får se om jag vågar
Tack för engagemanget🌟

Bo§e
0

Tänker: Om någon av oxiderna av misstag varit "något annat", borde det ha brunnit upp, vilket ju visar sig i slutresultatet……

Bo§e
0

Jag nämner ett spår till, att följa, även om den inte toppar listan av möjligheter:

Om ett element brinner av på ett så olyckligt sätt att det faller ner mot ett annat element, kan det uppstå ett slags kortslutning.
Normalt skall då en propp gå, men om slumpen gör att kortslutningen enbart leder till en "överbelastning", kan det i stället bli en kabelbrand bland kopplingarna någonstans innanför plåten på ugnens baksida.

Och då luktar det garanterat illa (!) medan det pågår….
Sedan kanske proppen går ändå…eller inte…

Kolla om alla tre proppar i centralen är hela.
Om någon propp har gått, titta noga på elementen efter ett avbrott.

Om inget avbrott finns, prova att bränna en stengodsbränning, och var observant på eventuell lukt eller rök, och om det kommer från ugnens baksida.

Om allt fortsätter som det skall, låt bränningen gå vidare, och skulle det nu finnas något "avbrunnet" bland kopplingarna på baksidan, kommer bränningen troligen inte att orka högre än drygt 1100°C, eller däromkring (pga att en fas saknas), och då är det dags för ett elektrikerbesök för att fastställa vad som brunnit av, och framför allt varför…

Detta är som sagt inte min första misstanke.
Jag tror inte att röken från en kabelbrand "fyller ett rum".
Men det måste nämnas som en möjlig orsak, innan vi vet mer, och om inga andra sökningar ger resultat, kan ju inte detta uteslutas…..

• Redigerat 2023-01-22 16:49 av Bo§e
StudioDrejerian
0

#10: Aha, det var ett intressant spår. Jag har tillgång till en elektriker som kan kolla över ugnen. Kanske lika bra ändå.

Bo§e
1

#11: Ja, och om inte annat, så kan man i alla fall utesluta den faktorn då…

ler
0

Men man behöver inte en elektriker för att se om ledningarna har bränt

Bo§e
0

Ja, det är ju upp till ugnens ägare att bedöma….

Bo§e
0

Om det bara fanns ett fat och en skål i ugnen, kan det knappast ha funnits något bortglömt "fyllnadsmaterial" eller liknande….

En vas skulle ju däremot ha kunnat innehålla något främmande material som råkat hamna där…..

StudioDrejerian
0

#13: Nej, det kan jag ju kanske klara själv 😄

StudioDrejerian
0

#16: Ja, så är det nog. Ser inte ut att kunna ha något annat material. Har fått bekräftat att det inte innehåller något annat än leran och oxidblandningen

Ferruma
0

Det luktar alltid illa när man bränner. Men rökuteckling ska det inte bli kring en vanlig elugn när man bara bränner lera och oxider.

Kan det ha legat något brännbart ovanpå ugnen, av misstag? Eller under?

StudioDrejerian
0

#18: Hej
Ja lite luktar det ju, men absolut inte som den här gången. Jag tittar alltid noga uppe på och runt ugnen innan jag startar så att det inte finns något som ej ska vara där. Är lite nojig så jag kollar till den även efter ca 2 h efter jag har startat den. Så gjorde jag även denna gång- inget ovanpå eller runt om, men efter 2 h var det som sagt helt rökigt och luktade illa…

Ferruma
1

Om det inte var skröjat hade jag gissat på paperclay (lera med pappersfibrer i), vilket kanske skulle kunna ryka lite. Men om det redan var skröjat kan det inte ha varit det heller. Tja du, det låter minst sagt underligt. Nog bra att sätta upp ett brandlarm i garaget, om du inte redan har det.

StudioDrejerian
2

#7: Hej igen- uppdatering
Nu har jag bränt samma gods igen och det blev ingen som helst rökutveckling. Har även bränt annat gods och det har funkat som det ska. En elektriker har kollat på ugnen och han kan inte se några fel, så mysteriet kvarstår☺️ Bara att gå vidare i livet och hoppas att det inte händer igen 😃

Ferruma
1

Toppen att det inte varit mer problem!

Har du ett brandlarm i garaget? Om inte kanske det vore en bra idé att sätta upp ett?

StudioDrejerian
0

#22: Nej, det har jag inte än… det ska jag absolut sätta upp.

Bo§e
0

Det kan hända (?) att en vanlig brandvarnare för hemmiljö reagerar på de "normala" ångorna från ugnen…

Det finns t.ex. optiska brandvarnare som bara reagerar på synlig rök, och kanske även andra lämpliga sorter, som är "lagom" känsliga…

Kanske bra att kolla upp detta innan du köper en….

• Redigerat 2023-02-11 20:26 av Bo§e
Ferruma
0

Tack Bosse för ditt inlägg!

Någon som har tips på lämplig brandvarnare? Vi ska just sätta upp i vår ateljé också.

ler
0

Det kan vara en helt vanlig som man har i hemmet

StudioDrejerian
0

Jag tänker mig en som man kan seriekoppla så att det larmar på brandvarnare inne i huset om den larmar. Jag hör den förmodligen inte annars.