Keramik iFokus

Keramik

Läst 189 ggr
Hans Leander
0

Ugn för stengods?

Ni som kan detta med ugnar: Är Nabertherm TOP 140/R gjord för att bränna stengods? Att den har maxtemp på 1320 är såvitt jag förstår inte tillräckligt, utan den rekommenderade temp ska vara upp till 1290. Jag får motstridiga uppgifter när jag läser på olika sidor kring detta.
Tacksam för hjälp - vill ju att den ska hålla länge!

[cbhank]
0

Hej! Du verkar lite förvirrad, 1320 räcker gott! Du ställer in kontroll enheten endast till topp tempen som du vill ha. Hoppas det hjälper dig!

bjorn.lindberg
1

#1: Gissar att förvirringen kommer av max temp och max kontinuerlig temp. Om jag inte missförstått det helt så kan man köra 1320 en minut eller så och 1290 hur länge man vill typ.

Hur som helst 1290 räcker till stengods utan problem.

Bo§e
2

Top 140 har 9 jW effekt, och Top 140R har 11 kW, vilket är den intressanta skillnaden mellan dem.

Ingen av dem är "dålig", men "R"-modellen kommer att leverera fler bra och välstyrda stengodsbränningar per elementsats än "standardmodellen".

Så, om du tänker bränna stengods, blir du i längden mer nöjd med "R-modellen", som har den bättre totalekonomin av de två, och ger fler välkontrollerade bränningar.

Siffran "Tmax" som ofta anges, är en teknisk "smärtgräns", och betyder inte att ugnen är avsedd att användas på den temp.nivån.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-02-01 13:51 av Bo§e
Hans Leander
0

Tack! Kan det vara så att Nabertherm vill lansera sina frontmatade ugnar (som väl är betydligt dyrare) för stengods och att de därför undviker att beskriva Top 140R som lämplig för stengods?

Bo§e
2

#4: Att ordet stengods inte nämns i presentationen, skulle kunna bero på en miss i översättningen eller ett språkligt missförstånd.

När jag läser den tyska originaltexten, ser jag att man enbart använt det tyska ordet Steingut, och så långt är allt gott och väl, eftersom Steingut är en allmän benämning på gods som har följande kriterier:

Översatt beskrivning:

"Steingut" består vanligtvis av lera, kvarts, fältspat och eventuellt andra mineraler som kalcit. Bränntemperatur kan vara 970 till 1320°C. Skärvens färg varierar mellan vit och ljus rödbrun. >>>

Steingut är en bred benämning på massor som inte är fullt så tätsintrade, och som kan framställas inom ett stort temperaturområde.

Men vad händer om man kör ordet Steingut i ett översättningsprogram ?
Till svenska blir det "Lergods"…!
Till engelska blir det "Earthenware"…!
😬😬😬
Det leder inte precis tankarna till några högre temperaturer, när vi läser det.

Hade de använt den tyska benämningen Steinzeug i stället, hade det blivit översatt till "Stengods", vilket hade känts mer bekant för oss i Norden….

Det hade varit bra om både Steingut och Steinzeug hade använts i originaltexten, vilket ju hade gjort texten mer begriplig och mindre missvisande, även när det "tröskats" genom något översättningsprogram…

Jag har testat Google Translate och Windows egen översättningsfunktion, och "Steingut" översätts envist till "Lergods" eftersom vårt språk inte innehåller den här distinktionen mellan de olika typerna av massor….
Och det har inte Nabertherm tänkt på när man skrev texten, och man var därför inte observant på vad mjukvaran "hittade på"..

Ja, det ser faktiskt ut att vara på det här sättet.
Jag har ingen bättre förklaring.

Läser man deras temperaturangivelser 1290°C (Praktisk Tmax) respektive 1320°C (Absolut Tmax), förstår man bättre…

////////////////////////////////////////

Det här är väldigt bra stengodsugnar. Standardmodellerna är helt ok, men "R"-modellerna är de mest prisvärda, långsiktigt, om man bränner stengods.

Men självklart är de mer robusta frontmatade modellerna (framför allt "H"-modellerna) ännu tåligare….

.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-02-02 15:21 av Bo§e
Hans Leander
0

Oj, en exegetisk utläggning om hur manualen blivit översatt - man bugar och tackar!

Det finns också motstridiga uppgifter på olika hemsidor.

https://www.keramikbedarf.net/shop/ceramic-kilns/nabertherm-killns/toploaders-electric/top-loading-kiln-nabertherm-top-140-r.html
"These top loaders are ideal for working temperatures between 900 °C and 1230 °C."

https://brannpunkt.se/toppmatade-ugnar/
Där anges rekommenderad arbetstemperatur för TOP 140/R till 900-1290

Men jag tror du har rätt Bosse i att TOP 140/R är en prisvärd stengodsugn men att det går att få ännu bättre med en frontmatad.

Kiln Top 140/R  incl. controller