Keramik iFokus

Keramik

Läst 122 ggr
kyrkerud
0

dreja mattallrikar på bats

Hej,
jag har länge använt hemgjorda Bats när jag drejar olika föremål vilket för det mesta fungerat alldeles utmärkt. Batsen är utsågade spånskivor av olika storlekar som jag fäster med wettextrasa eller sämskin. När jag drejar mattallrikar däremot händer det knepiga att ytterkanterna blir ojämna. Batsen sitter där de ska, är jämna och platta och jag tror mig i alla fall ha centrerat leran på rätt sätt.

Någon som kan komma på vad jag gör fel?

Tar även gärna emot bra tips på hemgjorda Bats.
Tack på förhand!

Bo§e
0

Ojämna ytterkanter…?
Om det går bra för övrigt, tänker jag att det kanske är wettexduken som "sviktar" litet när du kommer ut mot kanten…..

Är inte alls tvärsäker, men det skulle ju kunna vara en möjlighet…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

kyrkerud
0

#1: Ja, kanske det, ska kolla extra noga nästa gång.
Tack för ditt svar.

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Själv har jag alltid jobbat med drejplattor av vanlig spånplatta, och då fäst dem på det här sättet:

1. En "pizza" drejas ut, som på bilden. Kanten är 1-2 cm hög, och skall vara litet "bullig" för att bära tyngden av det man skall dreja.

Innan plattan läggs på plats fuktar jag litet extra på kanten.

1. Trycker plattan på plats med ett lätt tryck, smäller en lerklös på plats och centrerar och drejar…

Vid färdigdrejat, sticker jag in en "pinne" eller något verktyg under plattans kant och bänder upp, så att plattan släpper från underlaget med ett "smack".

Fuktar på lerkanten igen, tar nästa platta, och gör om proceduren, osv….

Obs!
Underlaget ("pizzan") håller hela dagen (eller längre, om man plastar in den), så den är ett engångsjobb för hela arbetspasset.

Bild 2: Mina drejplattor, som är av vanlig, obehandlad spånplatta, har hållit i decennier, och tenderar bara att bli bättre och bättre ju mer "impregnerade" av lera de blir…

Vill inte hävda att metoden är "bäst", men det är den metod som jag fastnat för, och gillar bäst…

• Redigerat 2023-02-09 16:27 av Bo§e
kyrkerud
0

#3: Hej igen,
jag lärde mig den metoden en gång när jag gick på Mullsjös folkhögskola men fastnade inte riktigt då. Kan ju vara värt ett försök till :) Det jag inte riktigt förstår av din teckning är: ska det verkligen vara upphöjt på kanterna? Som jag minns ska hela plattan fästas i "pizzan"?
Hur gör du med dina spånplattor? Bara skrapa av leran eller tvättar du av de emellanåt?
Jag tycker också att de fungerar utmärkt sålänge jag inte har mer än 2 kg att dreja med för då håller inte underlaget. Så det ska bli spännande att testa pizzan, kanske fäster spånplattan bättre och håller för tyngre drejning? :)
Tack igen, Bosse!

Bo§e
0

#4: Ja, kanten skall vara upphöjd, så att plattan enbart vilar på ytterkanten, precis som på skissen. Kanten bör ha en viss bredd, eller "bullighet" så att den inte deformeras när man trycker fast plattorna.

Jag brukar skrapa rent plattorna med en degskrapa (av stål), och då och då diskar jag av dem. Enbart en "ytlig" diskning, dvs ingen "blötläggning".

kyrkerud
0

#5: Tack :)