Keramik iFokus

Keramik

Läst 181 ggr
Apparata
0

Vilken sikt?

Mesh till färdig lergodsglasyr i pulver?
Siktat med 80 men får som lite grus i botten, är sikten för tät? Ska gruset tillbaka i glasyren?
Står 60 som rekommendation…

Bo§e
0

Nej, gruset skall inte tillbaks i glasyren…..det var ju för att avskilja gruset som du siktade…

Med en 60 mesh sikt går det litet lättare, och blir litet mindre "grus", och min personliga uppfattning är att man klarar i stort sett "allt" i en verkstad med 60 mesh, utom kanske i speciella fall.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-02-14 11:52 av Bo§e
bjorn.lindberg
1

#1: Jag använder mesh 60 på alla glasyrer, ibland om det är mycket klumpig lera så får man köra igenom två gånger. Har inte märkt nån skillnad i resultat med en mesh 80. Den enda gången som jag behöver mesh 100 eller högre är om det skall genom en sprutpistol där jag inte lyckats pilla bort pistolens filter.

Apparata
0

#1: Ja precis, men tänkte att sikten var för fin o lite grus skulle igenom, och blev fundersam över att det blev grus öht. Tack för svar!

ler
0

Men nu tänker ni nog fel !!! Varför skulle dom ha i grus i en färdig glasyr? Det som är i påsen ska vara där så klart.

• Redigerat 2023-02-15 15:52 av ler
Bo§e
0

#4: Självklart. Titta på #1.

Bo§e
1

Den grövsta "sikt" som jag använt (tror jag) var när jag använde ett myggfönster (gammaldags, av metall) när jag siktade en slamma av en lokal lera från Dalarna.

Leran blev i sig själv en fin, nästan mossgrön, stengodsglasyr, men som grovsiktad fick den även svarta prickar (!) (vedugn)

Eftersom lertaget låg i anslutning till skiffer, misstänker jag att prickarna härrörde sig från vittrad skiffer, men jag är inte alldeles säker.
Jag vet heller inte vilken skiffertyp det var.

En liten parantes på sikt-temat….

• Redigerat 2023-02-15 16:22 av Bo§e
Apparata
0

#4: Eftersom det är en färdig glasyr i påse blir jag såklart konfunderad över detta "grus"… Hmmm fortfarande konfunderad….

Bo§e
0

#7: Det händer att "köpeglasyrer" innehåller något råmaterial som inte är optimalt siktat.
Inte så ofta, men det händer…
Man får aldrig betrakta någon glasyr som "färdigsiktad" innan man själv har siktat den.

Men "grus" kan ibland vara något råmaterial som kristalliserats pga förvaring där pulvret "dragit fukt" från luften.
Det brukar dock vara litet större klumpar.

Sintring
0

Vilken glasyr är det?
Har du bild på "gruset"?

Apparata
0

#9: Lergodsglasyr vit 1019 från cebex.
Det var inte mycket grus, som fin sand kanske 1 kryddmått på 3 kg pulver.

Bo§e
1

Och 80 mesh sikt…? Det var inte så mycket.
Jag skulle kalla det "normalt".

Sedan finns det förstås undantag, åt båda hållen…

ler
1

#11 helt enig, det kan inte ha någon betydelse! Bara att köra på