Keramik kaos!
Hej! Jag har kört 2 små ugnar med god och det slutar alltid i katastrof. Jag trodde att trekanter man har i gods ska preppas med samma medel som skivorna. Vad fel jag hade..sedan var jag så glad här om kvällen. För jag kom på att jag kan ju vaxa 3 kanterna uppepå det andra medlet. Tänkte att det är klart att det måste fungera. Jag vaxar godset under med pensel. Vad fel jag hade!:)
När jag öppnade så satt de fast och jag menar de sitter verkligen fast. Det blir till att ta dremmeln igen. Och ska jag vara helt ärlig så är det ju inte ens kul att titta på dem när jag slipat ner dem med dremmeln.
Jag funderade på att köpa dem i stål men ville göra egna då de e ganska dyra. Men vad ska det vara för stål - vad fungerar. Och framför allt hur gör ni??? Skulle så gärna vilja veta för inget fungerar och det slängs mkt.
Har haft problem med glasyr men det har blivit bättre. Dock senaste egna glasyren jag gjorde var osynlig - hände inget - vet inte om det var för tunna glasyr. Eller om det berodde på att jag tvättade av godsen för första gången vart glasyren alldeles för tjock. och sedan glaserade. Jag har en doppsticka. Ska prova igen.)
Jag har lärt mig så otroligt mkt så om ni har möjlighet och tid, hjälp mig gärna så kommer jag säkert lära mig detta också. Skam den som ger sig.)
Hur får ni eran kant under gods att se bra ut med vax? Ser ut som hej kom och hjälp mig när jag gör det.
Ha en trevlig kväll!:)
Vad bränner du för temperatur? Som jag fattat det så använder man mest trekanterna till lergods. Personligen glaserar jag inte undersidan. Om jag tror att det kommer rinna så använder jag tre bollar duttmassa (hälften ball clay, hälften kvartssand). Bollarna kan med fördel limmas fast med trälim så de inte lossnar och trillar ner i ugnen när man sätter.
Det är klart att det bränner fast om man sätter dom på glaserad yta!!! Trekanterna ska vara på oglaserad yta.
#3: Fast jag trodde verkligen att glasyren inte kunde fastna på wax. Men nu vet jag bättre. Vad använder du under föremålen i ugnen?😊
#4: Vax fungerar inte på det sättet.
Man vaxar på godset så att glasyren skall rinna av redan när man glaserar, så att man får ett oglaserat område.
Vaxet gör m.a.o. sitt "jobb" innan bränningen.
Sedan brinner den upp….
I det här fallet har vaxet på trekantspinnarna
först brunnit upp, och sedan fastnade glasyren.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-02-21 07:38 av Bo§e
#0: Hej!
Vad roligt att du ger dig in lerans fantastiska värld. Välkommen!
Jag vill gärna tipsa dig om att gå en kurs och hämta så mycket information du kan där! Kanske kan du fråga om du får lov att vara med och ladda keramikugnen - så gjorde jag! Eller om du bara får vara med och se på… Guld värt!!
Det är väldigt mycket att lära sig och resan kan bli väldigt krokig om du ska lära dig bit för bit gällande om jag får lov att säga grunderna (i alla fall gällande bränning). Just bränning & glasering är det en del att tänka på, jag lovar man har frågetecken och "problem" till och från hela tiden. Det är så många faktorer som påverkar varandra som man ska ta hänsyn till och lära sig från. Aldrig fullärd.
Det är såklart utmärkt att använda detta forum också.
Här kan du också söka information på tidigare frågeställningar och fina svar :)
//Susanne Sundström
#5: Då förstår jag. Tack f hjälpen!😊
Så mycket kul du kommer att ha med leran men jag håller med Susanne att en kurs kan hjälpa dig mycket.
Jag undrar om du använder lergods eller stengods? Är det lergods så fungerar trefötter och du kan glasera under och knacka bort trefoten. Är det stengods så fungerar inte detta, leran blir mjuk i den höga temperaturen och blir missformad och därför glaseras inte stengods under, och man torkar bort en liten kant upp på godset så att det inte ska fastna i sättplattan. Lycka till med dina fortsätta äventyr i lerans värld!
#1: jag tolkar ditt problem med bågnande tallrikar som att du bränner i stengodstemperatur. Alltså över 1200 grader. Stengodlera mjuknar i ugnen när det är som varmast så saker i stengods måste stå på en plan yta för att inte hänga ner sig av tyngden i bränningen. Stengods glaseras därför inte på undersidan om det inte har en hög fotring. Antingen torkar man bort glasyren undertill med tex en svamp eller så vaxar man undersidan innan man glaserar så att det inte fastnar nån glasyr när man glaserar. Små droppar glasyr kan behöva torkas bort från vaxet annars bränner de fast i plattan.
Om du fått glasyr på sättplattorna så måste den slipas bort helt direkt. Annars fastnar sakerna nästa gång du bränner och glasyren äter sig också lite längre in i plattan för varje gång du bränner.
#9: Tack för hjälpen! Ha en fin dag!:)
#6: En kurs är en bra väg att gå. Ska kolla på det. Ha en fin dag!:)
#8: Det e stengods. Tack för alla tips! Ha en fin dag!:)
#11: Roligt! Fortsätt med frågor här också!
//Susanne Sundström
När du bränner stengods ska du torka bort glasyren på undersidan och någon mm upp på sidan av föremålet. Då behövs inga trefötter. När glasyren smälter kan det annars hända att den rinner litet och fastnar i ugnsplattan.
Jag håller med om att en kurs är en bra väg att gå. Men man ska inte underskatta egna försök. Det tar litet längre tid och risken att man misslyckas ibland är förstås större, men om man inte tappar sugen utan lär sig av sina missöden så sitter kunskapen desto bättre.
Första gången jag testade att göra en rakubränning så hade jag bara läst i en bok. Det gick litet så där. Jag gjorde massor av fel men hade ändå så pass kul att det gav mersmak. Nästa gång gick jag en kurs och där fick jag se hur jag skulle ha gjort. Då fick jag svar på alla mina tidigare frågor och förstod hur allt funkade.
Lycka till med ditt framtida keramikande!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#15: Javisst…..ingen lärokurva består av enbart lyckade försök.
Kunskap och perspektiv kommer först när man har upplevt både glädjeämnena och avigsidorna….och övat…och övat…
Bilderna visar några "typiska" exempel på hur man, med stengods, normalt torkar av hela botten, plus en liten bit upp på sidan, som Ulla nämner.
Trefötter/pinnar används inte, eftersom stengods behöver stöd under hela botten (med få undantag)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-02-23 15:00 av Bo§e
#15: Tack, jag har gjort massor av misstag hitills men lär mig alltid ngt på det o så är drt många som är så hjälpsamma här. Det betyder otroligt mkt!💛 ha en härlig dag!🌷
Ja jag har 50 års jubileum nästa år med keramik och arbetar sedan 20 år ca. Med enbart att utveckla glasyr och jag får också dåliga resultat ibland så det är så det är med keramik! Man får kämpa på och vara glad när det blir bra! Man ska så klart lära sig av det som inte blir som man tänkt sig och felen blir färre och färre med tiden, men att tro att det inte finns mera att lära sig kan man glömma tänker jag. Det viktiga är att man har kul.
#18: Hej! Du har så rätt och det är nog för att det är så svårt som det är så roligt! Ha en trevlig helg!:)