Hjälp med material!
Hej
Jag ska gå en keramik kurs i smycken och behöver motsvarande material i Sverige:
Limoges porslin PT 298B, PT 298B är ett "hårt" porslin eftersom det kan nå högre temperaturer än andra porslin, och rekommenderas för reducerad bränning upp till 1380°C, för att uppnå utmärkt vithet och genomskinlighetsresultat. Temperaturområde: 1250-1400°C
Och
Scarva P40 Royale porcelain, fire temp 1220-1280 grader. High quality porcelain which contains fine white clays with added bentonite. Suitable for modeling, hand building and casting. Fires white and translucent.
Någon som vet vad jag skulle kunna köpa här i Sverige för att få tag i något liknande dessa två leror?
Tack!
På Seemann har dom Limoges vet jag men om det är just den du skriver om vet jag inte
https://www.scarva.com/en/Scarva-P40-Royale-Porcelain/m-6551.aspx
Om du skall göra smycken föreställer jag mig att 12.5 kilo räcker ett tag. Frakten från Scarva brukar vara billig, typ 300 kronor för 30 kilo.
Ok tack!
Det framgår inte var du bor men om du inte har alltför långt till Stockholm och Värmdö så kan man numera på Gustavsbergs porslinfabrik köpa deras benporslinslera. Den är lite knepig att jobba med men det blir oslagbart vita och vackra smycken av den. Har inte haft någon Porslinslera som blir lika vit. Transparent också.
#4: Hej är det i den nya Cebexaffären? jag såg inte den när jag var där men får nog åka tillbaka i så fall!