Keramik iFokus

Keramik

Läst 124 ggr
Apparata
0

Pulverlera=engobelera?

Hej!

Bo Ehrlanders eftr har pulverlera, är det "samma som" engobelera eller vad skiljer? De har även en lergodslera 551, någon som vet färg på denna?

Bo§e
1

Man kan använda den som man vill.
"Pulverlera" betyder bara att det är en lera som säljs i pulverform.
Den kan sedan användas till gjutning, engober m.m. efter behag, och efter dess egenskaper.

Om den är "tänkt" som gjutlera, tillhandahåller tillverkaren ett blandningsrecept till den, men även sådan lera går fint att göra engobe av…..och tvärtom…

Så, "pulverlera" betyder inget annat än att den är i pulverform 🙂, och sedan är man fri att använda den precis som man vill….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-03-28 22:40 av Bo§e
Apparata
0

#1: Toppen! Någon som vet om Bo E's pulverlera är lergods, stengods, innehåller chamotte etc? Kan fungera som engobe vid lergodstemperaturer?…

Frågar här eftersom det är svårt att få tag i vederbörande… :)

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Vad jag kan se, säljer Bo Ehrlander 5 olika pulverleror från Goerg & Schneider..

Alla finns i den här tabellen med tekniska data.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ålands folkhögskola
0

Min leverantör tillhandahåller G&S 209 som pulverlera just att blandas till gjutlera. Samma lera kan man köper som massa i 10 kilos förpackningar - bra om man vill t.ex gjuta muggar och pressa handtag till dem.
Min leverantör är i Finland, men dem hör till Cerama kedjan, så du borde kunna hitta samma i Sverige.
/Paul Bradley

• Redigerat 2023-03-30 15:27 av Ålands folkhögskola