Keramik iFokus

Keramik

Läst 211 ggr
Alexandra
0

Torktid?

Hej!

När man gör utekrukor som är ca 1 cm tjocka - hur vet jag när de är torra nog att köra i ugnen? Hur lång tid tar dem att torka? Hur ska jag tänka- finns det några knep? Ha en fin dag!:)

Stort tack!:)

Bo§e
0

Hur lång tid torkningen tar är omöjligt att säga, eftersom det beror på luften, vars temperatur och fukthalt kan variera ganska mycket.
Och olika leror släpper ifrån sig fukten olika fort….osv…

Men det finns några knep.
Ett är att lägga ett torrt pappersark (tidningspapper, skrivarpapper…) i krukan, och se om det håller sig torrt, eller om det dragit åt sig fukt efter ett tag…det brukar märkas tydligt.
Ett annat knep är att hålla kinden mot krukan, och känna om den "kyler" på kinden, eller om den känns som allt annat i rummet…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-04-03 09:31 av Bo§e
nyburgaren
0

Ställ dom på ett varmt element över natten!

ler
0

En ute kruka kan kanske vara svår att ställa på ett normalt element

• Redigerat 2023-04-03 23:57 av ler
nyburgaren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tur man har fått stora element i verkstan! Det kortar torktiden rejält!

ler
0

Ja det är nog inte många förunnats

Alexandra
0

#4: oj, jättefina!😊

SaPe
0

När jag är osäker på om godset är genomtorrt så brukar jag köra ugnen på 100 grader i någon timme. Håll en spegel ovanför ventilationdhålet. Blir det imma på spegeln är det fukt kvar i godset. I så fall förlänger jag tiden. När det inte immar längre bränner jag.

Alexandra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7:Tyvärr hann jag chansa, det var inte mkt kvar av mina 2 stora utekrukor. Men får göra dem igen. Nu har jag lärt mig det. Ska prova det. Stort tack!:)

Bo§e
0

Det var en tråkig syn…!

När du gör rent måste du kolla noga, så att inte en enda flisa ligger kvar i elementspåren…!
Avsluta med dammsugare…!

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Alexandra
0

#9: Ok, tack för att du sa det. Jag ska ta och dammsuga rent överallt!:)

SaPe
0

#8: ajaj. Vet hur det är. Man vill ju göra nuuu. Av erfarenheter blir man vis. Lycka till och gör nya krukor.

Alexandra
0

#11: Tack så mkt! Ha en fin dag!😊🌷