Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 2175 ggr
pyromanen
0

Balans arbete - ledigt

Hur gör ni som har jobbet/verkstan hemma?  Har ni satt upp fasta arbetstider för er själva? eller någon princip om att kl xx då tar man alltid kvällen?, eller på xx-dagar är det ingen keramik, hur gör ni?

Fram till augusti har jag ju störtat ut i verkstan vajre ledig stund.  Nu är jag tjänstledig och jobbar med keramiken hela tiden, både på det som var arbetstid förr och på "fritiden"….om jag inte är i verkstan så skisser jag och har jag inget papper så skisser  jag bara i huvudet… och nu börjar jag ana att det här funkar ju inte i längden. .. Det behöver städas i hallen…. och man behöver vila…

cherie
0

ja det är inte helt lätt..men jag kör på inspiration länge..ibland är det beställningar och så är det olika högtider som man måste ta hänsyn till i verkstan..gäller att ligga lite före hela tiden..så nu till Jul var jag nästan klar 1 dec. fick en beställning sen som jag fixade pga att det andra var klart..så över julhelgerna är jag så ledig jag vill vara..jag har inga speciella tider annars på dagen men det blir ju ändå lite uppstrukturerat…skjutsa barn till skolan äta frukost rasta hunden och sen verkstan..göra lunch till mej och sambon en liten promenad med hunden . verkstan så länge jag har lust ibland sent ibland tidigt..1-2 dagar åker jag till "stan" för att sälja i vår  (6 medl.) gemensamma konsthantsverksbutik..

avalon
0

Det där är svårt, man har nästan alltid keramiken i tankarna och skulle ju kunna vara i verkstan dygnet runt. Men det funkar inte heller. Före julmarknaderna nu så var jag verkligen i verkstan varje "ledig stund" (är egentligen mammaledig) för att få klart allt, och till slut så kändes det inte kul. Då var jag stressad hela tiden och inte närvarande sen när jag var med barnen heller. Så nu har jag tagit en paus och inte gjort någonting sen lucia, och guud vad jag längtar…Räcka ut tungan Men nästa vecka är det tillbaka till det normala, med en heldag i verkstan när mannen är hemma med barnen, och lite strötid när dom sover och så. Men visst känns det segt att tvätta fönster när men skulle kunna dreja…

susanne.k.wall
0

Jag tror på disciplin. Det behöver ju inte vara tråkigt när man jobbar med det man vill. Jag har fasta arbetstider, sen om man behöver jobba extra får det bli nån helg. Ofta är ju mässor och marknader på helgerna ändå. Jag jobbar från morgonen sen tar jag lunch vid 12 tiden. Jobbar på tills dottern kommer från skolan, då blir det f n läxhjälp, sen kvällsmat, ja ni vet. Men dagarna är helt vikta för att arbeta med keramiken. Helgerna vill jag vara ledig. Om det inte är nån marknad eller nåt. Men faktiskt om det är en marknad lör-sön brukar jag ta måndagen ledig för att bl a städa och tvätta och allt sånt. Men det gör jag enbart om helgen gått åt till jobb (såvida inte nån annan snäll familjemedlem röjt upp, då jobbar jag måndag).

Däremot kan vi vid middagsbordet eller nåt snacka keramik och ugnar och bygga försäljningslokal osv, prata glasyrer (jag har ju tur att övriga familjen också är intresserade).

Jag ser mitt yrke som keramiker som vilket annat yrke som helst. Har fått frågan tyvärr alltför många gånger "du kan väl jobba när du känner för det och du kan ju stänga igen om det passar dig och du kan väl ta ledigt när du vill osv". Visst kan man det, det kan ju egentligen alla oavsett vad man har för yrke, frågan är väl bara vad det blir för konsekvenser.

LenaStina
0

Jag har lite svårt att hitta bra rutiner eftersom jag har verkstan hemma. Ibland funderar jag på om det är bättre att hyra annan lokal för att få mer struktur på arbete och fritid, men det är många fördelar att ha det hemma också.

Jag upplever att tiden blir sönderhackad av allt möjligt. T ex så ringer telefonen mycket och folk har liksom inte känslan av att de tar av min arbetstid…"du är ju ändå hemma". Jag svarar inte alltid nu för tiden.

Sedan snurrar ju hjärnan hela tiden på nya idéer. Jag har ett block vid sängen där jag ibland skissar på saker precis innan jag somnar. Det är kanske inte så bra, men det här yrket är nog mycket en livsstil - svårt att ruta in i bestämda tider på dygnet. Men för att hålla i längden kanske man borde få lite struktur?

susanne.k.wall
0

Visst är det en livsstil det här yrket och jag tycker det är kreativt att ha ett skissblock vid sängen. Jag kan också skissa på tidningssidor och allt möjligt annat när man kommer på nåt. Men jag tror man mår bäst själv och man får tiden att vara i verkstan som riktig arbetstid.

Och där är telefonen ett gissel kan jag också tycka. Jag har en telefonsvarare som alltid är på. Jag vet inte om man förlorar kunder på det, men jag brukar tala in öppettider och vägbeskrivning på svararen, just för att få min tid i verkstan så effektiv som möjligt. Nu är inte jag alls någon supereffektiv människa men jag tycker det är viktigt att min tid i min verkstad, som är mitt levebröd, måste jag få disponera rätt. Det är ju en enkel sanning, vi lever på det vi producerar och då måste man ju självklart få producera annars blir det ju ingen lön.

LeWE
0

Eftersom jag har verkstad o butik ihop så blir jag ofta "störd" av kunder, har väl efter 20 år lärt mig att hantera det, den bästa tiden för mig att producera är på förmiddagen och före jul måste jag ha jobbat undan för att mest ta hand om kunder. Ibland tänker jag att det skulle va bra att ha verkstad hemma för då kan man direkt prova ideer man får, det tar emot lite att åka till jobbet extra för en ide`men jag tror jag har lite för dålig diciplin för det.. kanske man skulle kunna ha både ock??.. vore fint!

abbis
0

Jag har verkstad /butik/ lägenhet hänger ihop men jag går aldrig ut och jobbar efter butiken har stängt..Har öppet 10-18 (10-14 ibland 17) Har lunch mitt på dagen så länge så jag hinner sitta en stund..Sambon är heltidsanställd så han svarar i telefonen..Lediga söndagar…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Elorion
0

Kan man inte försöka att leka en liten lek… jag menar att man låsas att man är anställd på heltid hos en keramiker/krukmakare osv. Och att man jobbar där åtta timmar per dag, sen när man kommer hem från "jobbet" gör man allt det där som man måste med läxläsning, städning, matlagning eller vad det nu kan vara. Sen ägnar man sig åt sitt intresse som i det här fallet är keramiken, precis som andra kanske skulle gå och träna eller om de har något annat intresse. Det är väl så det funkar för de "vanliga anställda"…?

Jag håller med om att keramiken är en livsstil, men blir det för mycket så är det inte kul och jag tror att man tappar sugen (som på de flesta andra jobb) Grejjen är väl den att man inte har det så lätt att försörja sig på leran… om man vill göra det så måste man nog tyvärr tokjobba… Innan man blir superkändis:)) För det ska vi ju alla bli ellerhur…!?Cool

Vavrakeramik
0

Nu är jag ledig i två veckor! Eftersom december varit intensivt så tycker jag det känns skönt. Hobbyn har ju blivit just ett arbete! Man behöver kunna koppla bort det emellanåt tycker jag. Annars arbetar jag när min son är på dagis och/eller när jag har öppettider i butiken. Sällan kvällar eller lediga helgdagar. Fast sen är det kurs på måndag kväll under terminerna samt ibland helgkurser.

Har också märkt att familj o vänner gärna ringer på dagtid, att de tycker man kan prata en stund eftersom man ändå är hemma.

abbis
0

Jag har skaffat ett headset till telefonen när såna som tycker jag har alltid tid att prata ringer..då går det att dreja samtidigt..Men när folk ska betala med kort måste jag lägga på för vi har bara en linje ut…*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/