Handskar för drejning
Hallå
Beställde fel lera😱
Istället för drejlera fick jag skulptur och bygglera med chamotte upp till 1 mm..
Väldigt tuff för händerna att Dreja.
Men kanske med handskar..
Nån som vet om det finns nån tunn slitstark superhandske som tål den grova leran och ändå bibehåller lite känsla..
Tips emottages tacksamt!!
P-O
Har aldrig drejat med handskar, så jag borde inte svara……men jag tänker att något slags tajt sittande gummihandske kanske skulle fungera.
Allt som har lös passform borde vara väldigt störande…..
Kanske någon elastisk gummihandske, ett nummer för liten, skulle kunna gå…?
##############
Chamotte från olika tillverkare kan ha väldigt varierande karaktär (kornstruktur).
Vassare eller "rundare".
Jag minns särskilt chamottelerorna från Massemühle Wagner, vars chamotte var ovanligt "snäll" att jobba med. Även de grövsta sorterna.
Och sand som magringsmedel (särskilt havssand) är som regel enormt skonsam att dreja med (faktiskt riktigt behaglig), även om man tillsatt stora mängder….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-05-07 17:53 av Bo§e
Har provat dreja denna och man blir raskt plågad😱
Jag har testat att dreja med handskar men det var ingen hit. Trots att de var både tunna och passade handen så tyckte jag att man förlorade känslan för drejningen. Nu var de handskarna inte heller särskilt hållbara så inget jag kan rekommendera.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Nej det går inte, finns inget normalt material som skulle klara det, du får nog använda leran till något annat än att dreja med om du tycker det är för hårt för dina händer, eller sälja leran och köpa nytt
Jo kanske det..
Men inbillade mig att det skulle finnas nåt tunnt supermaterial som skulle vara perfekt för drejning av grov lera..
Kevlar typ
Ja kanske det men handskar som är smidiga nog av det är nog svårt att hitta, nog bäst att bara köpa nytt lera. Har du frågat leverantören om du kan byta leran om du nu inte bor för långt ifrån
Myten säger att gitarrvirtuosen Stevie Ray Vaughan ibland "förstärkte" sina fingrar med superlim……
Ja, litet off-topic, men en tanke som dök upp…😉
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Är för långt ifrån och frakt tillbaks och ny frakt till mig blir dyrt…
Är bara 50 kgoch i värsta fall får jag väl prova ringla , tumma , bygga..
Gjorde jag senast 1983😱