Leverantören
Hur väljer ni leverantören till era behov av material till keramiken? Är det beroende på vad som finns eller hur mycket tekniska kunskaper ni kan få hos leverantören? Eller något helt annat?
Hej Ler!
En kombination… Jag köper mina leror där jag får bäst pris (nästan alltid Bo Ehrlander eftr AB) allt annat där jag får bäst hjälp utifrån teknisk kunskap i kombination av att jag kan göra fysiskt besök och pris. Därför handlar jag allt annat hos Seemann där jag alltid fått bra hjälp och på glasyrer och råmaterial har dom i mitt tycke konkurrenskraftiga priser.
#0: Jag handlar nästan allt på Cebex i Malmö, det är enklast.
Tack för svar men enklast? Att handla på Cebex? Hur menar du då?
Det är enklast för det ligger i Malmö så jag kan sätta mig i bilen och åka dit. Att köpa en pall lera från säg Storbritannien är mer jobb än att åka ett par bilar till Cebex.
Klart! Så om det låg en leverantör ännu närmare så valde du dom?
#5: Det antar jag, att ta sig till Cebex betyder nästan alltid att man måste sätta sig i bilen och köra ut till Vintrie/Svågertorp (ett sånt typiskt shopping center i utkanten av Malmö). Hade det funnit en butik i Malmö som säljer allt man behöver, e.g. en påse fältspat, så hade jag ju satt mig på cykeln och sluppit köra. Det hade ju varit idealt för alla smågrejor man behöver, en påse fältspat, ett sken. För större grejor, e.g. 500 kilo lera, spelar det inte nån större roll.
Ja, vi får nog finna oss i att branschen är litet för smal för att möjliggöra keramiska "närbutiker".
Den som bor nära en leverantör är lyckligt lottad, av en slump.
Förr, när det fanns fler krukmakerier runt om i landet, kunde man gå till närmaste fabrik och be att få köpa litet lera, och t.o.m. litet glasyr, om de var på bra humör…
Men då fick man acceptera vad som fanns, och utbudet var sällan särskilt brett….
"Heltäckande" leverantörer är en relativt "modern" företeelse (efter 2:a världskriget), och firmor som Seemann, Sintring, Chematex (nuvarande Cebex), Brodab m.fl. dök upp.
Idag har vi också global E-handel, men keramikmaterial är generellt fraktovänliga pga den höga vikten…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja man stoppar ju inte ett par ton lera i en kartong och sänder med posten, problemet med lera är nog att det blir dyrt med frakten oavsett vem som köper det från Tyskland eller annat land, så även om leverantören köper det så måste dom ju också betala frakt
Först och främst handlar jag av leverantörer som har en kunskap om det de säljer, men givetvis handlar det också om pris. Det kan vara i sverige eller i övriga EU. Inom landets gränser är det Lars Tärn som jag tycker har en seriös rörelse.