Keramik iFokus

Keramik

Läst 269 ggr
MariaBell
0

Kristallglasyr

Kan man genom brännkurvan reglera så kristallerna under bränning blir många och små och isåfall hur?

bjorn.lindberg
0

Ja det borde gå bra. Iden är ungefär så att du har nån temperatur där kristallerna bildas, säg 950 C, exakt temperatur beror på vad det är för glasyr. I runt omkring 950 C kan molekylerna som bildar kristallen röra sig fritt men vill också hänga med liknande molekyler och göra kristaller. Om du bränner för varmt, säg 1000 C så blir molekylerna för rörliga för att stanna i en kristall nåt värst länge. Du bränner för lågt så vill de inte röra sig tillräckligt för att hitta en kristall att ingå i.

Om du vill ha många och små så handlar det om att hitta din temperatur där kristallerna vill bildas, hålla ugnen tillräckligt länge på den temperaturen för att få lagom många och lagom stora och sen stänga av ugnen. Mig veterligen finns det inte nåt enkelt svar på exakt vilken temperatur och hur länge, du får prova lite olika varianter.

ler
0

Jag skulle vilja påstå att bildandet av kristaller är till dels beroende av hur bra glasyren är helt upplöst och förekomsten av ojämnheter i ytan på skärven som kan vara det som bildar en grodd för växt av kristaller så att hitta en temperatur som avgör hur många kristaller man får är nog inte enkelt eller ens möjligt

MariaBell
0

Tack! Då ska jag testa mig fram

nyburgaren
0

Många och små? Pratar vi om 5mm eller mindre? Det finns ju många olika kristall formationer! Den vanligast är zinkkristaller! Som kan bli väldigt stora med hjälp av frittor! Vill man ha mindre ska man göra en glasyr utan fritta med naturliga råmaterial med mycket zinkoxid och lite kaolin i! Sedan spelar bränningen en avgörande roll hur slutresultatet blir!

nyburgaren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fråm mikro till makrokristall! Järnglasyr

Anarimari
1

Det finns jättemycket man kan styra över, både form och storlek på kristallerna. Det beror på hur avancerad du vill göra din bränningskurva.

Mitt bästa tips är Diane Crebers bok Crystalline Glazes där hon har samlat jättemycket information från olika keramiker som arbetar med kristallglasyr - deras recept och bränningskurvor.

Om du ska ge dig på att testa så se till att du skriver ner resultaten från varje bränning, små variationer i hur tjockt glasyren ligger och hur snabbt ugnen värms upp/kyls ner kan göra stor skillnad.

Lycka till!

ler
0

#6 och Vad menar du då hur man får många små kristaller? Vilken temperatur och Brännkurva ger många små kristaller?

nyburgaren
1

Man kan lägga en transparant glasyr under kristall glasyren. för att få många små kristaller jämnt fördelade

#

Anarimari
0

#7: med vissa glasyrer kan man få små fyrkantiga kristaller om man håller på viss temperatur. Men ja det är ju macrokristallina glasyrer så jag har bara fått till det i kombination med större kristaller.

• Redigerat 2023-06-10 11:31 av Anarimari